Hej! För ca en månad sedan gjöt vi en gång/platta som redan börjat flagna i eka kanten och jag tror jag vet varför.. De som gjöt skulle prova "rugga" en extra gång efter några timmar men efter några drag bestämde vi att vi skippar det då det redan såg bra ut.

Frågan är nu. Påverkar "flagningen" hållbarheten och om inte, går det att göra något ändå? Ser inte särskilt snyggt ut. Sen vill man ju isåfall att lagningen helst ska vara i samma färg..

Vad hade ni gjort?
Tack på förhand!
 
  • En betongplatta med slitage, bredvid en trädgård och ett staket, på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Reklamera det till de som utförde arbetet. Kommer inte att bli bättre med tiden.
 
Hölls den fuktig? Det var väldigt torrt på många håll för en månad sedan.
 
D Daniel 109 skrev:
Hölls den fuktig? Det var väldigt torrt på många håll för en månad sedan.
Vi vattnade regelbundet i flera dagar.
 
Det säger inte mycket. Torkade ytan?
 
D Daniel 109 skrev:
Det säger inte mycket. Torkade ytan?
Ja, det gjorde den. Just i kanten där problemet är ruggade han en extra gång eftet x antal timmar för att få extra mönster så det är väl det som har orsakat. Problemet är endast i den kanten..
 
Jag tror snarare att det är uttorkningen som är problemet. Att rugga ytan påverkar bara ytan. Kontinuerlig bevattning eller inplastning skulle nog behövts.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror snarare att det är uttorkningen som är problemet. Att rugga ytan påverkar bara ytan. Kontinuerlig bevattning eller inplastning skulle nog behövts.
Hmm, vi vattnade ändå kontinuerligt och som sagt är det ju endast i kanten där vi ruggade omgång 2 men du vet säkert bättre än jag. Men detta ser ju ut som att det endast är ytan som tagit skada?

Kan man göra något åt detta tro eller låta det vara? Det är ju bara ytan (översta) som smulat. Det går inte djupt.. Men man vill ju att det ska se snyggt ut också..
 
Vad är plattan gjuten till för ändamål?
Spontant skulle jag också gissa på torkan. Är den gjuten i denna värme som varit så är det väl vattning varje timme som gäller under dagarna om den inte täcks.
 
P Pligg85 skrev:
Vad är plattan gjuten till för ändamål?
Spontant skulle jag också gissa på torkan. Är den gjuten i denna värme som varit så är det väl vattning varje timme som gäller under dagarna om den inte täcks.
Egentligen mest en gång men vi har mindre bord och stolar där nu också. Hm okej.. Har nog vattnat nästan varje timme när det var som varmast..
 
Nu vattnade ni kontinuerligt, förut var det regelbundet och plattan torkade på ytan.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu vattnade ni kontinuerligt, förut var det regelbundet och plattan torkade på ytan.
Om det är så att den torkat för fort, vad kan man göra nu?
 
Om man ruggar upp en nästan torr yta, så kan det absolut bli så här. Man drar bort den nästan torra ytan, och försöker arbeta fram ny slipsats. Det gör att den nya slipsatsen kan "bomma", alltså inte fästa i det nästan torra underlaget.
Om du vattnat varje timme, ska det inte vara orsaken. För snabb uttorkning ger inte heller de problemen. Då spricker snarast hela plattan.
Lägg på en primer, och blanda en slipssts, så lagar du det. Det svåra är, som sagt, att få till samma nyans.
 
A AG A skrev:
Om man ruggar upp en nästan torr yta, så kan det absolut bli så här. Man drar bort den nästan torra ytan, och försöker arbeta fram ny slipsats. Det gör att den nya slipsatsen kan "bomma", alltså inte fästa i det nästan torra underlaget.
Om du vattnat varje timme, ska det inte vara orsaken. För snabb uttorkning ger inte heller de problemen. Då spricker snarast hela plattan.
Lägg på en primer, och blanda en slipssts, så lagar du det. Det svåra är, som sagt, att få till samma nyans.
Inga sprickor och endast i kanten som vi ruggade extra så gissar på det du skriver.

Bör jag göra det snarast för att undvika mer problem eller kan jag vänta till nästa år?
 
Teoretiskt sett så suger en slipad yta mindre. Varpå det skulle kunna finnas en något högre risk att det suger fukt, vilket kan innebära frostsprängning, i höst.
Nu är dock risken så liten, att den kan räknas som försumbar. Farligt blir det först om du ser några armeringsjärn. Då dessa gärna rostar och leder fukt.
Så det är troligtvis ingen fara att vänta till nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.