Lite osäker på vad man ska kunna förvänta sig när det gäller färgäkthet, men man blir skeptisk till Sandbergs tapeter. Vi tapetserade denna tapet ("Svante") för 12 år sen och upplever att den blivit väldigt "kall", nästan lila i basen, så jag tog fram en överbliven obruten rulle jag har förvarat svalt och mörkt och fick en smärre chock över hur tapeten förändrat sig på denna tid. Rummet har fönster i norr och väster så det är inte extremt mycket sol, men visst är det ljust på sommarkvällarna.

Vägg med mönstrad tapet, ljusstake med ljus, del av guldramad tavla, tapet skadad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Man blir ju nyfiken å se hur det ser ut bakom tavlan.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
S0MMER S0MMER skrev:
Man blir ju nyfiken å se hur det ser ut bakom tavlan.
Mer eller mindre det ursprungliga utseendet. Man kan konstatera att tapeten inte tål ljus utan bara bör användas i källare, bunkrar och andra mörka utrymmen

Mönstrat papper och guldtryck på spegel eller ramkant, ljusskugga, diagonalt komponerad, dekorativ, antik känsla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Har du kontaktat sandberg? Vi satte upp en Sandbergs tapet i barnrummet nu i höstas som tur var är fönstret mot norr då
 
Hojte Hojte skrev:
Har du kontaktat sandberg? Vi satte upp en Sandbergs tapet i barnrummet nu i höstas som tur var är fönstret mot norr då
Nej, inte än. Kommer att göra det mer för att påtala problemet för dem och höra om det finns någon förklaring. Upptäckte igår men ska idag kolla några andra rum med vad vi upplever som rätt tydliga förändringar, och i de rummen har tapeterna suttit kortare tid - runt sju år om jag minns rätt.
 
Hojte Hojte skrev:
Har du kontaktat sandberg? Vi satte upp en Sandbergs tapet i barnrummet nu i höstas som tur var är fönstret mot norr då
Ja, var försiktiga med ljuset - även om tapeten inte får direkt sol. Nedan två exempel på Sandbergs Wilma grön, tapetserad 2016. Rummet har fönster åt väster.

Denna bild tagen bredvid fönstren, alltså når aldrig det direkta solljuset hit. Den nya (arkiverad mörkt) tapetbiten till vänster, väggen till höger.

Grå tapet, bladrankor, våder, skarv, skapa naturnära känsla inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här området är på väggen mot norr, alltså kommer eftermiddags-/kvällssolen åt det här området ibland på vår/sommar/höst.

Tapet med lövmönster och textur, grågröna nyanser, två skarvar, lugnande design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det något speciellt med just Sandbergs tapeter?
Köper mina på Rusta typ..
 
MultiMan
Det speciella är väl att de är fruktansvärt dyra och har klassiska mönster ingen annan har. Detta är dock baserat på erfarenhet för 15-20 år sedan.
 
raveper raveper skrev:
Är det något speciellt med just Sandbergs tapeter?
Köper mina på Rusta typ..
Det är ju non-wowen med klassiska mönster. Vi väljer tapeter vi gillar och som passar vår stil på hem/inredning och Sandberg har levererat det tidigare i alla fall.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det speciella är väl att de är fruktansvärt dyra och har klassiska mönster ingen annan har. Detta är dock baserat på erfarenhet för 15-20 år sedan.
Är de så dyra jämfört med andra ”märkes”-tapeter? Nu var det länge sen vi handlade men ”Wilma” (den gröna tapeten) ligger på 7-800 kr/rullen idag vad jag kan se.
 
H
krillek krillek skrev:
Lite osäker på vad man ska kunna förvänta sig när det gäller färgäkthet, men man blir skeptisk till Sandbergs tapeter. Vi tapetserade denna tapet ("Svante") för 12 år sen och upplever att den blivit väldigt "kall", nästan lila i basen, så jag tog fram en överbliven obruten rulle jag har förvarat svalt och mörkt och fick en smärre chock över hur tapeten förändrat sig på denna tid. Rummet har fönster i norr och väster så det är inte extremt mycket sol, men visst är det ljust på sommarkvällarna.

[bild]
Tack för varningen!
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Är de så dyra jämfört med andra ”märkes”-tapeter? Nu var det länge sen vi handlade men ”Wilma” (den gröna tapeten) ligger på 7-800 kr/rullen idag vad jag kan se.
Kan de ha med de olika tryckteknikerna att göra?
Har som yrkesmålare tapetserat ganska mycket med Sandbergs tapeter(60-70 rullar/året) och har alltid kunnat rekommendera dom. Men kvalitén förändrades 2021, dom blev mer styvare och mer "plastiga". Varför kvalitén har ändrat sig är inget dom gått ut med, men det kanske har en förklaring i att de inte höll måttet.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
MultiMan
krillek krillek skrev:
Är de så dyra jämfört med andra ”märkes”-tapeter? Nu var det länge sen vi handlade men ”Wilma” (den gröna tapeten) ligger på 7-800 kr/rullen idag vad jag kan se.
Senast jag själv tapetserade med Sandbergs så var det 1990-tal, tapeterna var 2,5-3 ggr dyrare än andra märken, använde gammaldags limfärgsteknik på tjockt papper och mönster de hittat i gamla hus eller köpt in från museum. Då fanns det inget liknande från någon annan som jag kunde hitta, därför var det värt merpriset.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Senast jag själv tapetserade med Sandbergs så var det 1990-tal, tapeterna var 2,5-3 ggr dyrare än andra märken, använde gammaldags limfärgsteknik på tjockt papper och mönster de hittat i gamla hus eller köpt in från museum. Då fanns det inget liknande från någon annan som jag kunde hitta, därför var det värt merpriset.
Okej, det låter snarare som tapeter från Lim & Handtryck än Sandbergs, men jag kan minnas fel. Vi själva började använda Sandbergs tapeter i vårt förra hus runt 97-98, men vill minnas att det redan då var non-woven tapeter som sattes med speciellt lim som applicerades direkt på väggen och kant i kant.
 
S Sajmon skrev:
Kan de ha med de olika tryckteknikerna att göra?
Har som yrkesmålare tapetserat ganska mycket med Sandbergs tapeter(60-70 rullar/året) och har alltid kunnat rekommendera dom. Men kvalitén förändrades 2021, dom blev mer styvare och mer "plastiga". Varför kvalitén har ändrat sig är inget dom gått ut med, men det kanske har en förklaring i att de inte höll måttet.
Alltså, det är inget ”fel” med tapeterna och målarna har alltid lämnat ifrån sig ett gott resultat. Problemet är ju att de ser ut som skit efter 5-10 år. Försämringen sker gradvis så det är kanske inget man reagerar på förränman som jag verkligen tänker på det eller jämför med en ”ny” tapetbit. Jag har alltid resonerat som så att man köper en rulle extra för att ha i reserv om olyckan skulle vara framme, men med tanke på hur tapeten förändras över tid skulle det inte se klokt ut om man bytte en våd mitt på en vägg.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.