Hej, köpte för några (ca 4) år sedan ett uttag genom elbutik.se som har suttit placerad utomhus. Ingen dyr sak... men när uttaget i princip faller sönder när man tar på det (fara för barnen!) tyckte jag att det fick vara nog och jag kontaktade producenten för att se vad dom hade att säga.

Tyvärr verkar dom inte bry sig nämnvärt och tycker bara att jag skall köpa ett nytt. På en fråga om dom vill att jag skickar in produkten på analys för att kolla om något gått snett i produktionen får jag följande svar:

"Hej
Ja, denna modell är gammal. Vi behöver inte göra någon analys på produkten/plasten.
Har vidarebef. bilden till inköparen så han är upplyst angående ditt problem.
Tyvärr kan vi inte göra någon reklamation på dessa då det är hos Elbutik som varan är
inköpt så det är där din garanti gäller med kvittot som du fick vid ditt köp.
Så det blir tyvärr så att du blir tvungen att införskaffa ett nytt uttag. "

Så.. det bli inga malmströmsprodukter för mig mer. Det stod tyvärr inte ens på elbutiks produktsida att produkten kom från dom så jag hade liksom inget möjlighet att göra ett vettigt val.


uttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så är det ju med allt, det är där man köpt varan som man skall klaga. Sen är det kanske lite dåligt att de inte tar ett större producentansvar, eller skickar ett nytt uttag på goodwill.
 
C
Malmbergs och inte Malmströms antar jag?
 
Idiotiskt handlande av Malmbergs, även om de juridiskt inte gör något fel. Hade de varit smarta hade de omedelbart skickat dig ett nytt uttag.
Min erfarenhet är att det ofta är bättre att klaga hos tillverkaren (nu menar jag allmänt, inte bara elprylar). De brukar utan gnäll skicka en ny vara eller presentkort som motsvarar värdet. Klagar man hos butiken/återförsäljaren är det krångligare, för de är ofta inte villiga att ta kostnaden för reklamationen, utan vill föra den vidare bakåt i kedjan.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Naturligtvis kontaktade jag elbutik först och dom gjorde i sin tur ett antal kontaktförsök med sin säljare på Malmströms. Enligt elbutik hörde ingen av sig.

Jag tog då kontakt direkt med producenten för att få lite svar.

Har aldrig upplevt att det varit några problem att ta kontakt med producenter tidigare och få hjälp vid uppenbara kvalitetsproblem med ett företags produkter...Normalt är dom intresserade och vi ta till sig av "problem" ute på fältet.

Blev lite förvånad över inställningen hos detta företag och speciellt då det gäller elartiklar.
 
Ja.. Malmbergs skall det vara. Kan en moderator ändra rubrik och text tack.
 
Har ett exakt likadant uttag. Det det sitter utomhus och har utsatts för en hel del åverkan från både barn och mig själv och är fortfarande helt. Så för att ditt ska se ut så som det gör ska det ha utsatts för något mer än vardagligt användande.
 
Det är ett anmärkningsvärt korkat beteende från Malmbergs.

Att en kund tar sig tiden att kontakta företaget med en reklamation, det skall man som företagare se som en ära. Att behandla en kund med en "rimlig" reklamation väl, är en av de absolut mest effektiva marknadsföringsåtgärder du kan göra som företagare.

Nu har de istället befäst sin position som ett skitföretag med skitprodukter.

Man skall komma ihåg att OM de nu istället hade skickat ut ett nytt uttag, så är deras kostnad för uttaget troligen under 10kr. och så hade det väl kostat ett par tior i porto. Då hade de haft en nöjd kund, de hade sluppit bli uthängda här.
 
Redigerat:
noone70 skrev:
Har ett exakt likadant uttag. Det det sitter utomhus och har utsatts för en hel del åverkan från både barn och mig själv och är fortfarande helt. Så för att ditt ska se ut så som det gör ska det ha utsatts för något mer än vardagligt användande.
Plasten är helt spröd och faller sönder bara man petar på den. Troligtvis klarar den inte UV-strålning tillräckligt bra. Ingen överdrivet användande eller våld har använts.
 
Uttaget på bild ser ut att ha varit extremt utsatt, kanske inte enbart av väder o vind utan även av möss?
 
Det är klart att ett uttag inte ska falla sönder sådär. Men om det samtidigt är 4 år gammalt och du valde sannolikt inte det dyraste uttaget så jag förstår inte riktigt frustrationen här. Köp ett nytt uttag.

Jag har bara handlat av Malmbergs 2 ggr (direkt av dem) och alltid blivit väl bemött och har inga klagomål på deras produkter.
 
falkn skrev:
Det är klart att ett uttag inte ska falla sönder sådär. Men om det samtidigt är 4 år gammalt och du valde sannolikt inte det dyraste uttaget så jag förstår inte riktigt frustrationen här. Köp ett nytt uttag.
Inte så mycket frustration. Mest förvåning över deras beteende. Det handlar inte om pengarna. Skitsumma.

Jag skall köpa mig ett nytt uttag. Och det blir inte Malmbergs!
 
Jag handlar rätt mycket Malmbergs produkter och visst finns det det som är bättre och sämre i deras sortiment. Men när det gäller pris/prestanda så tycker jag Malmbergs funkar bra och allt materiel uppfyller normerna. Man får naturligtvis ha lite känsla när det gäller valen men mycket är bra, ex kommer mycket av deras kablar från Prysmian/Draka.
 
Jag undviker i möjigaste mån Malmbergs, Anslut och Rutab!
 
O
När det gäller Rutab.... är alla deras produkter skit? jag skippar dvärgisarna... men förskruvningar och sånt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.