Hej!

Jag vill gärna göra något åt vår ventilation då den idag fungerar lite halvdåligt.

Där är egentligen 2 problem:
1. I vårt sovrum så blir det dålig luft så fort dörren är stängd. Eftersom frugan för det mesta lägger sig före mig så är det ingen höjdare att gå in och lägga sig i ett redan halvunket rum.

2. För att förhindra detta har vi ofta fönstren öppna och på vintern spaltventiler öppna. Denna sidan av huset vätter ut mot gatan och nackdelen då är att man hör precis allt, man vaknar när grannen står och skrapar bilen, när sopbilen kommer kl 06:30, när fåglarna kvittrar kl 04 etc etc. Vi har nästan nya fönster, men de där spaltventilerna tror jag släpper in en jäkla massa ljud.

Jag är lite bitter på mig själv att jag inte funderat mer över ventilation tidigare för nu är större delen av huset renoverat där vi har satt in fresh intellivent fläktar i badrum öv+ källare samt i tvättstuga. Om vi väljer att installera ett ftx-system kommer rördragningen inte bli särskilt snygg, samtidigt så kommer hålen i ytterväggarna där de, enligt mig, snygga intellivent fläktarna idag sitter göra att mina fina badrum ser märkliga ut.


Dessa går i alla fall på konstant drift och det har hjälpt till att framförallt i källaren skapa ett undertryck så att luften inte stiger upp på övervåningen. Det är inget fel på lukten i källaren egentligen, men kan vara lite fuktig och rå på sommaren och då är det inte så kul att få upp den på övervåningen.

Fläkten på övervåningen går också på konstantdrift - dock är jag medveten om att detta absolut inte är tillräckligt för att ventilera hela övervåningen. Hade jag varit lite smartare när jag renoverade hade jag låtit frånluftsdonen sitta kvar och satt en kanalfläkt på vinden istället. Hade också sparat mig ett par tusenlappar. Men inget att göra åt nu.

Häromdagen så fick jag en ide som jag har svårt att släppa. Då vi har direktverkande el + llvp så hade det varit trevligt med en ventilationslösning som också fördelar värmen lite bättre. Det fungerar idag bra och vi har sällan på några element, men om vi skall öka luftomsättningen så kommer ju också värmebehovet öka.

Då tänkte jag såhär att man köper en sådan här manick för 6000 spänn och sätter precis ovanför/nedanför innedelen till llvp i hallen:
http://www.mitsubishivillavarme.se/produkter/ovriga-produkter/miniventilation/

Sedan så sätter jag en frånluftsventil i hallen som går upp på vinden där den via en kanalfläkt och fördelare + ljuddämpare och don går ner i varje sovrum. Med något spjäll då så man kan injustera varje rum individuellt.
Då kan man sätta en varvtalsstyrning på kanalfläkten och utöver ett injusterat grundflöde kunna blåsa på lite mer när det är för hög temperaturdifferens (via arduino automatik eller liknande). Då kan man även använda den för att sprida kylan från AC varma sommardagar och således slippa sova med öppna fönster :)

Den blir kanske inte helt 100 procentig då sovrummen skall ha frisk luft, men det blir ju väldigt nära om man tar luften där ventilatorn sitter?
Kan ju sätta ett extra filter också i kanalen för att rena en extra gång
Heller inget problem om miniventilatorn låter lite då vi har sovrummet en bit därifrån.

Våningsplanet är på 113 m2 så ventilatorn + fresh fläkten + köksfläkt, öppen ytterdörr etc borde väl göra att man är uppe på godkända nivåer mer eller mindre?

Se bild nedan för en konceptskiss. Planlösningen är förutom sovrummen väldigt öppen (ingen vägg mellan vardagsrum och hall längre).

Web Albums App Upload - 2010-11-24 21-57-06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om detta?
 
Det kommer fungera, till någon mån.
Som du säger så kommer dina sovrum få uppblandad luft, men då du plockar den nära din tilluft så kommer kvalitén vara bättre än nu...

Mitsubishiprylen du länkade är ett litet FTX-aggregat.

Ditt behov av tilluft är 113m2*0,35l/s/m2=39,55l/s.

Ur FTX-aggregatet får du 60l/s, så du kan köra dina övriga fläktar enbart då de behövs och stänga tilluften.

Till varje sovrum bör du skicka 5l/s.
Flödena justerar du in med donen i rummet.
Du borde kanske även transportera luft till vardagsrummet och köket på samma sätt som till sovrummen för att säkerställa luftrörelse även där.
Vill du förbättra luften i källaren skulle det gå att skicka ned ett flöde dit också.
 
Hej
Jag kan givetvis dra en kanal till bortre delen av vardagsrummet också. Köket och hallen är i stort sett samma rum så tror inte det ger någon mening att gå dit. Likaså källaren vill jag inte blanda in i detta flöde då jag i min tanke borde tvinga upp källardoft om jag skapar ett vakum över den och blåser ner luft i andra änden eller tänker jag fel?

Är det någon nackdel att sätta ett högre flöde än vad som behövs rent vetnilationsmässigt? Tänker då främst på värmespridningen. Min ide är ju att justera ner systemet så att det blåser så mycket som möjligt utan att det hörs.

Prismässigt borde man kunna ordna till detta system för under 10.000 SEK. Det är ändå en del pengar och frågan är då om det kanske vore bättre att gå hela vägen och skaffa ett "riktigt" FTX (kanske en mindre modell som bara ombesörjer övervåningen). Men då tappar jag samtidigt iden jag hade med värmeförflyttning (vilket kräver högre luftföde än en "vanlig" FTX installation)
 
  • Gilla
kimtommy
  • Laddar…
Kastlängden på den luft som blandas in är nog inte tillräcklig för att säkerställa luftblandning i bortre delen av köket, jag skulle sätta in en ventil i köket i ditt läge.

Med detta system köper jag din tanke på att hålla källaren utanför.

Jag uppfattade databladet på detta aggregat som att det enbart hade två lägen, normal och hög, så extra luft kommer du att få.
Det som händer är att du får bättre ventilerat än standard (bra), men du ökar värmeförlusten (mindre bra...).

Även FTX går ju oftast att forcera om du vill ha ökat flöde/transport, så det skulle lösa transportfunktionen.
FTX ökar dock installationskostnaderna (frånluftssidan), vilket jag fattade det som att du ville undvika.
 
Äh, nu är jag trött, aggregatet ger ju 60m3/h!
Alltså 16,7 l/s.

Ha kvar tilluften i vardagsrummet, ha kvar konstantdriften av fläktarna!
 
Den ger 105 m3 på full flås (37db) och 60 på lågvarv (25dB).
Men trots det är det såklart inte tillräckligt för hela övervåningen så sett till vad man får är den relativt dyr?
 
Ja, räknat på m3/h per krona är den rätt dyr.
Men den är å andra sidan enkel att installera, två hål för luften och elanslutning och du är klar...
 
Sant. Nu har det dock uppkommit en liten fundering.

Om jag gör som jag tänkt att jag suger luft från hallen över till sovrummen så skapar jag ett litet undertryck i hallen väl? Är rädd då att kanske källaren (som är öppen trappa) börjar skjutsa luft uppåt även om jag har utblås som går konstant i badrum + tvättstuga. Något man vill undvika såklart.(se bild nedan)

Web Albums App Upload - 2010-11-24 21-56-51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då hade ju en traditionell FTX lösning på endast övervåningen kanske varit enklare där den suger från kök/badrum och spottar ut i hallen och sovrummen - således ett temporärt övertryck över källartrappen(?). Alternativt hade en annan placering av mitsubishi-aggregatet kanske löst det - men då tappar man ju grundiden jag hade med värmespridningen.

Att dra FTX till endast övervåningen tror jag inte är ett så extremt mycket större jobb då det är relativt enkelt att göra detta på vinden, dock så springer ju kostnaden iväg.

Finns det några billigare aggregat på den svenska marknaden? Jag tycker de som finns verkar väldigt dyra för en så pass enkel konstruktion som det egentligen är med en värmeväxlare. Har hittat denna i Kina och den får jag hit med frakt för ca 5500 SEK ex ev tull. När man tittar på konstruktionen så använder de samma typ av värmeväxlare som mitsubishi-aggregatet gör - mitsubishis ventilationsaggregat tillverkas också som jag förstår det i Kina och se man till konstruktionen är de skrämmande lika:
http://www.aliexpress.com/item/air-heat-recovery-ventilation-system-with-LCD-control-board-KRV-04DTP/642877158.html
http://www.mitsubishi-electric.co.nz/product/product.aspx?item=685029

Jag har också hittat tillverkaren av dessa värmeväxlare och själva värmeväxlaren kan jag få hit för en tusenlapp. En egenkonstruerad låda + 2 kanalfläktar+filter etc borde gå att göra till ett väldigt överkomligt pris?
 
  • Gilla
brook
  • Laddar…
Jag tycker du ska köra på ett traditionellt system. Finns en risk att du lägger 20 papp på något som inte riktigt fungerar(lågt flöde,dålig återvinning etc) . Hade du lagt 15 till så hade du kunnat få riktiga grejer.

Tror inte man pular ihop ett lossnayfilter som fungerar av några filterpåsar. Det ska släppa igenom rätt exakta mängder fuktighet värme etc. Då är det bättre om du hittar en gammal ftx ala kryddhylla och slaktar ut fläktar och använder korsväxlaren. Då blandar du inte frisk/gammal luft och kan köra högre flöde. Bygg in i egen låda. Titta på bilder av gamla östbergare, de är inte avancerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.