Hej, nu vänder jag mig till de som har kunskap.

Jag har en fantastisk tomt med liten sommarstuga, som jag länge funderat på att förvandla om till rejält hus för permanentboende, men som nu börjar glida mer mot hus som går att nyttja mer. Men då världsbilden ser ut som den gör med skenande priser så är jag ej sugen att få jättekostnader pga en dröm, då jag har många andra intressen med.

så mina tankar börjar vrida och vända på drömmen.

Jag hade först tänkt platta med vattenburen golvvärme. Men priserna på grundarbeten har ju skenat sista åren, så tänker mig nu kika på alla typer av grunder bara det är prisvärt och funkar även som permanentboende.

Men även funderat att bygga skalbart, dvs ej fullstort på en gång utan kanske 2/3 och senare bygga ut. Jag förstår ju att detta ej är optimalt, men jag tar hellre del av drömmen än ingen dröm alls.

Så funderingar jag har:
1. Vilka typer av grunder bör man kolla på, som kanske både tillåter en själv göra mer, men även är mycket (?) billigare än gjuten platta i konstruktion?

2. Vilken grund är bäst för utbyggnad?

3. Om man ändå skulle gå på gjuten platta, men bygga mindre. Hur enkelt/bra är det då att fortsätta med ny platta om man skulle bygga ut? (Tänker om det blir skarv i dessa fall eller hur fungerar det?

4. Finns det någon bra bok, man kan läsa/få tips om, att läsa gällande grunder och hur man gör dem.

Jag har ju tänkt göra så mycket jag kan själv för att hålla nere kostnader i så fall.

Svara på alla eller den du känner du har kunskap om. Tack på förhand
 
Om stugan ska byggas ut och står på plintgrund eller murad grund så är det enklast och billigast att fortsätta med samma typ. Golvvärme kan ni få ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.