Jag har ju fått för mig att den damm jag ska anlägga i sommar riskerar att göra att hela gårdscentrum hamnar i strandskyddszon, så det är dags att ta tag i sånt som borde göras – som att bygga en carport.

Det finns en bra vägg att bygga mot där elbilsladdaren ändå sitter.
Rött träskjul under rivning, delar av taket borttaget, dörrkarm vitmålad, sliten inredning synlig, gräsbevuxen mark runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara ett gammalt dass att riva först (rivning pågår).


En delvis riven vedförvaring bredvid ett rödmålat trähus, med en skottkärra, sopkvast och en hink på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär ja.

Sen är det ju aldrig så att en sak kommer ensam..

Rivning av ett gammalt vedförråd pågår bakom ett rött uthus med tegeltak. Staplat och löst ved ligger på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På baksidan av uthuset finns några bedagade gamla vedförråd. De får också lämna plats och ska ersättas med ett nytt lean-to (huttave’ på småländska) de med.

Gammalt utedass och vedförråd under rivning bredvid rödmålat uthus, där brädor och skräp ligger på marken. Stege och orange låda står också där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hälften rivet (före dasset som synes).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 14 till
  • Laddar…
Sen ska man ju som sagt bestämma sig för hur stort man ska bygga. Det blir nytt virke och plåt och grejer, så valfriheten är stor.

Jag bestämde mig för att göra det så brett som vinbärsbuskarna (förlåt, maxlängden på standardplåtar) tillät. Plåtarna är 4 meter långa, så med noggrant övervägande av överhäng och tillämpande av pythagoras sats och sinusfunktioner om hur lång hypotenusan blir med 10 procents lutning så blev innermåttet 3,2 meter.


Byggprojekt bredvid en röd byggnad med ett delvis täckt tak och trästolpar som markerar en utbyggnad, verktyg och material på marken, samt ett till rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag höftade alltså för den som inte förstod det. Och som av en händelse klarade sig alla vinbärsbuskarna.

Höjden bestämdes av var en tvärgående balk i huset går. Knappt tre meter vill jag minnas. Underkanten på hammarbandet på utsidan kan jag precis slå huvudet i där marken är som högst. Ska försöka få den till 1,9 m när jag grusar för att gå säker även med skor på.

Längden slumpade sig lite. Boden är ganska precis 3,6 meter och jag har satt stolparna 1,8 meter från varandra. Med en längd extra kändes det för kort för den tvärgående huttave’n och att sätta en stolpe till på säg 90 eller 120 cm störde min känsla för symmetri. Så det blev 180 till. 7,5 med överhäng. Kan parkera både bil och släp där vid behov.

På bilden syns en röd byggnad med ett delvis byggt takstativ av trä, vinbärsbuskar samt en stege och arbetsverktyg på gräsmattan i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första plåtarna uppe på taket. Jag måste fått solsting, för satte läkten på 90 cm cc. Borde satt 60, men nåt slog slint. Kanske petar in extra och får 45. Eller inte. Funderar fortfarande.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Sen var det bara resten kvar.

Nybyggt träskjul med bärande stolpar och plåttak på en gräsmatta nära en röd byggnad i trä, omgiven av buskar och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plåt lagd och ändarna tillkapade.

Bild av ett byggprojekt där en plåttakskonstruktion är under uppbyggnad. Trätakstolar och plåtskivor syns, med en stege och andra verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underifrån, innan tillkapning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Och där är jag nu. Utan lust att gräva för att sen skotta grus.

Ett glas med skummande öl och en flaska Oppigårds Everyday IPA står på ett träbord, med en hög grus och en skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så vafan, skål då! Finns ju en dag imorgon med.
 
  • Gilla
  • Älska
dcarlsson9 och 33 till
  • Laddar…
Skottat lite grus igår och idag och förbannat att jag inte har en frontlastare. Men skyffel går ju det med.
Skottkärra och grushög på en gräsmatta under en regnig dag, oavslutat byggprojekt med grusläggning, träbjälkar synliga, skyfall pågår i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det så mycket grus att det ska hålla även för bilen, även om jag tänkt lägga på fem cm till.


Men den svenska sommaren slog till och påkallade regnavbrott. Och även strömavbrott…
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
Gjöt du plintarna eller grävde du ner färdiga plintar?

Har själv planer på att slå upp en carport mot gaveln på garaget men har inte bestämt om jag ska gjuta egna eller inte.
 
Det är färdiga plintar. 50 cm, lätt koniska och väger 35 kg. Kostar en styv hundring och har färdigigjutna järn på rätt avstånd. Kan inte tänka mig att jag kan göra något vare sig bättre eller billigare.

https://www.byggmax.se/betongplint-p0352#1225=55340
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Så vad gick det på då?

Det dyraste är plåten, sen är inte reglar direkt billigt heller. En del reglar och skruv av olika slag hade jag därtill rätt mycket hemma, så vissa summor blir höftade. Grus tog jag hem en full lastbil av (12–15 ton), men det går nog max tre till det här, samtidigt som transporten kostar; rätt eller fel räknar jag en tredjedel av vad jag köpte grus för. 400 kr/ton tror jag att jag får betala om jag hämtar själv med släp och lastar själv, så om något är det nog lågt räknat.

8 st takplåt 4*1 meter 5.300 kr
16 m hammarband 1.000 kr
20 m stolpar 1.500 kr
40 m bärlina 2.000 kr
60 m läkt 600 kr
7 st plintar 900 kr
3 ton grus 1.000 kr
Diverse beslag 250 kr
Bult och mutter till stolpar 250 kr
Övrig skruv 500 kr
Markduk 650 kr
Totalt ca 14.000 kr

Sen har jag tänkt sätta något bleck i överkant mot huset och nog räknat lite lågt på skruv, så säg 15.000 jämnt. Och tar man ner dimensionerna (framför allt längden) kommer man nog ner på 10–12.000 kr utan problem.

Det mesta är inhandlat på Byggmax och hemkört med eget släp.

En carport under uppbyggnad, med stolpar och tak av trä bredvid rött hus, täckt med vit markduk och grus. En mörkblå bil står parkerad under taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite grus till, sen klar.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 46 till
  • Laddar…
Maria T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så vad gick det på då?

Det dyraste är plåten, sen är inte reglar direkt billigt heller. En del reglar och skruv av olika slag hade jag därtill rätt mycket hemma, så vissa summor blir höftade. Grus tog jag hem en full lastbil av (12–15 ton), men det går nog max tre till det här, samtidigt som transporten kostar; rätt eller fel räknar jag en tredjedel av vad jag köpte grus för. 400 kr/ton tror jag att jag får betala om jag hämtar själv med släp och lastar själv, så om något är det nog lågt räknat.

8 st takplåt 4*1 meter 5.300 kr
16 m hammarband 1.000 kr
20 m stolpar 1.500 kr
40 m bärlina 2.000 kr
60 m läkt 600 kr
7 st plintar 900 kr
3 ton grus 1.000 kr
Diverse beslag 250 kr
Bult och mutter till stolpar 250 kr
Övrig skruv 500 kr
Markduk 650 kr
Totalt ca 14.000 kr

Sen har jag tänkt sätta något bleck i överkant mot huset och nog räknat lite lågt på skruv, så säg 15.000 jämnt. Och tar man ner dimensionerna (framför allt längden) kommer man nog ner på 10–12.000 kr utan problem.

Det mesta är inhandlat på Byggmax och hemkört med eget släp.

[bild]
Lite grus till, sen klar.
Men så snyggt! Var nöjd. Och ja, det var nog den kortaste byggtråden 😉
 
  • Gilla
  • Älska
StorTummen och 6 till
  • Laddar…
Snyggt bygge. Tänkte själv göra något liknande till mina rullande projekt. Kul med lite inspiration. 😀

Angående priserna så betalade jag 93kr/m2 +moms för måttbeställt plåttak för ett par år sen samt fick pris på 152kr/ton +moms för 16/32 hos lokala Skanskakrossen i år.
 
  • Gilla
SamiHus och 1 till
  • Laddar…
Tack! Bra priser du fått! Det är ju nästan hälfren mot vad jag betalat på båda. Med gruset är väl iofs. leveransen halva kostnaden och när jag hämtar med släp så är det enstaka ton på depå inne i ”stan”, så kan tänka mig att det blir dyrare.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Enkelt och snyggt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Maria T Maria T skrev:
Men så snyggt! Var nöjd. Och ja, det var nog den kortaste byggtråden 😉
Ska jag skriva något och förlänga den?




Bravo Nötegårdaren, du är nog värd en öl till. :)
 
  • Haha
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Takplåt har jag fått för mig går att få tag i för runt 100kr/kvm, eller något över.

Men kanske inte för liten mängd då, för annars slår frakten för hårt.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben, jag tror att du ska överväga någon snedstötta eller någon annan vinkelstagning, så du har kvar carporten även efter kommande vinters värsta snöfall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.