Y
Har nu fått höra åsikten att jag bör ta bort argen runt taket eller iaf den sida där allt fall går mot.

Jag har dock sagt nej för jagvill ha sargen kvar hela vägen runt så som det är.

Dock funderade jag på om man inte kunde sågaupp en öppning bara, och ha kvar sargen i övrigt... Sen sätta hängränna som hamnar på insidan av sargen.

Allmänt så har jag funderingar på bygga stor altan/terass på taket, samt göra "staket" runt så man inte trillar ner, hehe.

det lutar åt att de lägger två kilar som hjälper vattnet att ledas till brunnen...

röd markering = öppna upp
image-0A88_4AF46997.jpg
svart = tak
brunt = sarg
Blått = hängränna
rött = yttervägg
 
Så kan man visst göra, jag har precis gjort om ett sådant tak till sadeltak, den sargen,rännan och det dåliga fallet var bara ett evigt bekymmer..:)
 
Y
Så denna idé kallas för sadeltak?

Även om takläggarna troligen kan vad de gör, men beärtta gärna mer om vad man ska tänka på eller ja, lite mer allmänt så... :)
 
Nej , Jag menade att jag ändrade från din lösning till sadeltak . :)
Den lösningen funkar , men det flacka taket ställer ohyggliga krav på pappen,
Gummiduk skulle kanske vara ett alternativ, runt 10.000 fick jag ett pris på arbete och mtrl,
den var visst ingenting man skulle ge sig på att lägga själv, då den ska svetsas ihop..
men som sagt, jag valde att bygga om hela taket..
 
För min del som har rännan inbyggd precis som du tänkte så funkar det inte alls bra
Man kommer inte åt rännan för rengörning och några björkar som råkar stå i anslutning till garaget fyller rännan ganska snabbt och vattnet rinner över kanten på rännan rätt in i väggen.
Det kanske funkar bättre för dig än för mig..
 
Y
Nu har de påbörjat, det blev bara kilar för styra vattnet och inga ändringar på taket med rännor osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.