Jag har en Sonos i vardagsrummet och funderar på att komplettera med en till. Hur lägger jag kabeln bäst?
(Det känns som om det blir fult hur jag än gör.)
Rött - Längs taket från första högtalarens uttag
Blått - Upp längs hörnet från vägguttag
Grönt - Bakom kaminröret från vägguttag (kaminen används aldrig)

Är det OK att hålla kabeln på plats mha häftmassa? Man får väl inte fästa den på något mer permanent sätt?

Att fixa ett till uttag uppe vid nya högtalaren vore förstås bäst, men så viktigt är det inte att få dit en högtalare till.

Vardagsrumsbild med en TV och en kamin, där tre färgkodade linjer visar olika kabeldragningar för en högtalare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Det finns diskreta kabelkanaler
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Blått alternativ med en hörnkabelkanal hade väl varit mest diskret. Att dra via kaminen låter bara konstigt.
Vad menar du med "Man får väl inte fästa den på något mer permanent sätt?"
Är det en hyreslägenhet?
Kabelkanalerna brukar ha tejp att fästa med. Du har ju vita väggar, så det borde inte vara alltför svårt att reparera om du behöver ta bort dem igen.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Ja, tejpad kanal låter ju bäst.
(Eftersom det är lös "nätsladd" så menade jag att man väl inte får klamra t ex.)
 
Magnus E K
Är det elkabel eller högtalarkabel?
 
Elkabel
 
M munge skrev:
Ja, tejpad kanal låter ju bäst.
(Eftersom det är lös "nätsladd" så menade jag att man väl inte får klamra t ex.)
Det är Sonos "Trådlösa" högtalare du har antar jag (dvs aktiva högtalare med anslutningssladd för nätspänning, ljudsignalen skickas trådlöst). Om så, nej då får du inte klamra anslutningssladden (får ej göra den fast).

Du kan däremot lägga den i kabelkanal såvitt jag förstår.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Jag har använt lite kortare kabelkanaler från väggmonterad TV till anslutningar vid golvet, men jag har använt små skruvar till kabelkanalen. Tror det är risk för skador när man ska möblera om man ska bryta loss en tejpad kanal. Tror ett par så skruvhål är lätta att trolla bort. I en betongvägg skulle jag dock välja självhäftande kanal.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Har du en vind ovanför?
 
Förihelafriden, fäst den inte på kaminen... Rätt vad det är ska någon elda i alla fall och då blir det livat kan jag säga.

Häftmassa har mig veterligen ingen som helst funktion i det kända universum.

Använd kabelkanal. Skruva fast den i väggen, skippa tejpen (dels fäster den ALDRIG, dels fastnar den ändå när man ska ha dän den). Ett par skruvhål trollar du enkelt bort den dagen det blir aktuellt med lite spackel och färg.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Ingen vind. Det är gips + OSB. Små skruvar och kabelkanal låter bra! Tack för tipsen!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Ställ den på golvet istället. Varför ska du ha den uppe i taket?
 
Den första högtalaren + tillhörande uttag sitter uppe vid taket (installerat av föregående ägare). Och min fru vill inte ha elektronik i synfältet i onödan ...
 
M munge skrev:
Den första högtalaren + tillhörande uttag sitter uppe vid taket (installerat av föregående ägare). Och min fru vill inte ha elektronik i synfältet i onödan ...
Utanpåliggande kabel och högtalare i taket blir väl verkligen mitt i synfältet?
Nöj dig som det är istället.
 
tommib
Varför ska du komplettera med en till? Om det låter för lite kan du byta ut den du har mot en större. För bakgrundsljud är stereo helt överskattat och de flesta hör ingen som helst skillnad.
 
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.