Hejsan!
Jag och min make står inför livslång skuldsättning, AKA husköp.:p
Huset vi är intresserade av kommer dock kräva en hel del arbete.
Huset är ett Elementshus byggt 1960, med plåtfasad
Källaren består i dag av betong golv samt puts på vägg. Det är inte omdränerat, men fuktmätningar gjorda har visat låga värden genomgående i hela källaren. Ingen lukt och inga fläckar finns i betongen.

Vi vill inreda datorrum i ett av rummen i källaren, och maken vill då lägga någon typ av golv, helst vill han ha trägolv men det förstår vi inte är så bra och kräver mycket jobb. Han vill inte ha klinkers. Vad skulle du rekomendera för golv till ett datorrum i källare som kommer bli välanvänt?
Tvättstugan vill vi också göra någonting åt, där skulle jag vilja måla golvet. Vilken färg rekomenderas till det?
Och sen väggarna i källaren, där vill vi ha en tålig färg, vilken rekomenderas till datorrum respektive tvättstuga?

På bottenplan består taken genomgående av spännpapp. Inga skador eller så men har glunat. Går det bra att bara måla på med vit takfärg eller måste pappen ner?

Och en till fråga. På väggarna sitter spännpapp med tapet på. Väggarna är i mycket gott skick förutom på två ställen där pappen spruckit. Går det att armera med vävtejp, slå fast pappen i den underliggande träväggen, spackla och sen måla/tapetsera ovanpå, eller måste den pappen ner och skivor upp?

Många frågor, hoppas någon orkar läsa och svara...:D
 
Kan inte svara på allt men...vi hade spännpapp i taket på vår gamla lägenhet och målade på det med vanlig modern takfärg, det skulle vi INTE gjort!!! Vi hade dock tur att inte hela taket böljade ner som en hängmatta, kunde rädda det hela med att dutta fast det hela med liten pensel. Var försiktiga, ta helst ner och börja om eller sätt snygg takpanel i trä.
Bästa golv i datorrum med kontorsstolar med hjul= laminat, men vet ej om det funkar i källare...
MVH Lena
 
Mikael_L
En källare från 60-talet är alltid problematisk att "beklä" med något., vare sig vi pratar golv eller vägg. Det bästa brukar vara diffusionsöppet och tolerera lite kyla på ytorna och lite fukt i luften. :surprised:

Men att lägga en platonmatta eller nåt annat liknande på befintligt golv, som medger att inträngande fukt kan vädras ut och sedan åldersbeständig plast och sen golv kan vara en ide.
Särskilt om ni inte har något speciellt mycket fuktinträngning i dagsläget.

Men ni måste kontrollera att golvet tål att ligga på platonmattan (eller det likvärdiga). För det underlaget är inte lika stabilt. Annars kanske golvet spricker sönder efter ett tag.

Jag är inte speciellt kunnig i det här området, så jag hoppas andra forummedlemmar kan ge andra (och bättre) råd ifall jag är ute i tassemarkerna nu ... :surprised:
 
Bor i blåbetong/siporex-hus från -64 med källare som är delvis inredd. Jag skulle inte inreda en källare från 1960 utan att först dränera om grunden och klä den med minst platonmatta alt. med isolerande skivor/duk! Det är en ren tidsfråga innan Ni får fuktproblem och det är bättre att fixa till grunden innan fuktproblemen tvingar Er till det, speciellt om det är ett nyinrett rum som drabbas.
Med risk för att uppfattas som tjatig :p ska Ni använda källarrum lägg in golvvärme! Jag beskrev i en annan tråd hur vi gjort i flera rum men kort, inomhusplaton med ventilation på plattan, frigolit med golvvärme ovanpå det, laminatgolv på det.
Tvättstugan (som vi faktiskt inte har lagt golvvärme i ;)) målade vi golvet med vanlig golvfärg för betong, men som sagt vi har dränerat om och spikat platonmatta innan :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.