Ska ev bygga om en 3a och ett rum till 2st 2or, för att kunna hålla igång ena lgh så behöver jag planera lite

Vanligtvis så delar man ju upp grupper så att inte alla tex taklampor slocknar eller så att inte ett rum blir helt strömlöst.

Är det ok att dra en grupp till ett rum tex sovrum som matning till hela det rummet, både vägguttag och taklampor, det skulle underlätta för hela bygget?

Är inte ens i startgroparna med det här, utan funderar bara lite löst hur jag ska göra om det blir av...

Ska så klart ha elektriker som gör jobbet men vill inte blanda in nån innan jag vet om det ens blir av.
 
tommib
Det är väl lagligt om det är det du undrar men det är olämpligt och inte vad standarden rekommenderar.
 
tommib tommib skrev:
Det är väl lagligt om det är det du undrar men det är olämpligt och inte vad standarden rekommenderar.
Ja men varför är det olämpligt och vad rekommenderas ?
 
Det är väl just det där med att inte allt skall bli mörkt samtidigt. Men som jag uppfattat det så är det ett rätt löst "önskemål" i standarden. Som en guide vid projektering av nybyggen. Vid ombyggnad är det inte ovanligt med andra lösningar.

Det är ju också rätt onödigt att ha bara ett rum per säkring. Tidigare hade man en tumregel om ca 10 uttag eller belysningspunkter per säkring. Givetvis inte tillämpligt i kök eller andra rum där man kan förvänta sig elslukande apparater. Men för normal belysning och "allmänuttag". Jag tror att den tumregeln kan skrivas upp avsevärt i dagens läge. Dels har vi i bostäder idag mycket tätare med uttag som är "bra att ha", men många används överhuvudtaget aldrig med den möblering man väljer. Dels drar både lampor och det mesta annat i bostaden numera mycket mindre ström.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Tidigare hade man en tumregel om ca 10 uttag eller belysningspunkter per säkring. Givetvis inte tillämpligt i kök eller andra rum där man kan förvänta sig elslukande apparater.
Jag skulle nog säga att det tidigare kunde tillämpas överallt, det vill säga även i kök och andra rum med elslukande apparater.

Jag har exempelvis bott i en då nyrenoverad normalstor trea med enfasmatning. Spisen hade en egen 20 A säkring och allt annat delade på två 10 A säkringar. Tro det eller ej men det fungerade i praktiken helt problemfritt och antagligen ser den lägenheten likadan ut än i dag avseende elinstallationen.. Jag gissar att det fortfarande finns massvis med lägenheter med liknande elinstallationer.
 
Det är lite vagt skrivet i elinstallationsreglerna:

"314.1
Varje installation ska i erforderlig utsträckning sektioneras för att:
- undvika fara och minimera olägenheter i händelse av fel
- underlätta säker inspektion, provning och säkert underhåll
- ta hänsyn till den fara som kan uppstå vid ett fel i en enskild strömkrets, till exempel en strömkrets för belysning
- minska sannolikheten för oönskad utlösning av jordfelsbrytare beroende på stora strömmar i skyddsjordsledare som inte beror på fel"


Så det enkla svaret är väl att det är önskvärt, men inte ett måste att ha flera belysningsgrupper i ett rum.
 
Det är först å främst ett sovrum som behöver byggas, där vore det smidigt med en grupp.
I nästa läge ett vardagsrum, där kan man ju ha 2 grupper.
Då kan jag få till det mesta utan att det behöver hänga elslang överallt...
Får kolla med elektrikern den dagen det blir aktuellt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.