Har köpt en ny TV LG OLED55CX. För att kunna använda min äldre DVD-spelare har jag införskaffat en HD Video Converter som omvandlar signaler från Component video till HDMI. Det fungerar bra med undantag av några DVD-skivor (Musik) som jag tidigare har kunnat titta på utan problem fungerar inte nu. TV:n får inga signaler. Mycket märkligt?! Någon som vet?
 
Har du testat med en optisk ljudkabel (liten nästan kvadratisk kontakt), om TVn och DVD-spelaren har sådana in/utgångar?
Det var det enda som gav ljud för mig när jag skulle koppla ihop en äldre TV och surroundsystem, HDMI gav inget ljud.
 
B b8q skrev:
Har du testat med en optisk ljudkabel (liten nästan kvadratisk kontakt), om TVn och DVD-spelaren har sådana in/utgångar?
Det var det enda som gav ljud för mig när jag skulle koppla ihop en äldre TV och surroundsystem, HDMI gav inget ljud.
Hej, jag har en optisk ljudkabel mellan DVD och Hemmabioförstärkaren och mellan TV:n och förstärkaren som extern ljudenhet. Så ljudsignalerna går fram från DVD:n via förstärkaren men ingen bild. Jag provade att koppla den optiska kabeln mellan TV:n och DVD men då blev det varken ljud eller bild.
 
Kanske sent nu, men är inte en blueray med hdmi nästan lika billig som en sådan converter.
 
Den optiska anslutningen på TVn är en ljudutgång.

Det är inte så ”enkelt” att det är fel signal NTSC/PAL, 60/50Hz på skivan.
Gamla TVn kanske klarade båda formaten, men inte konvertern?

Kanske analogt macrovision kopieringsskydd på DVDn som stör ut konerteringsboxen?
 
P Pin skrev:
Kanske sent nu, men är inte en blueray med hdmi nästan lika billig som en sådan converter.
Det beror nog på om man bara vill kunna titta eller är lite ljudentusiast.

En konverter som TS har får man väl för 279-499kr
En (LG) BluRayDVD från typ 799kr och uppåt.

Kom på att jag har en LG BP735 med skyddsplasten kvar...ligger bortglömd i en garderob... Inte mycket använd. :rolleyes: Har en annan äldre CD/DVD för hemmabion.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det beror nog på om man bara vill kunna titta eller är lite ljudentusiast.

En konverter som TS har får man väl för 279-499kr
En (LG) BluRayDVD från typ 799kr och uppåt.

Kom på att jag har en LG BP735 med skyddsplasten kvar...ligger bortglömd i en garderob... Inte mycket använd. :rolleyes: Har en annan äldre CD/DVD för hemmabion.
Jag är iofs ljudfantast men det var för att förenkla jag föreslog det. Jag tycker konverter för 279 kr och uppåt är bortkastat. Blu-ray var för att den spelar både och samt har alltid hdmi. Jag har inte kollat priser men finns det inte billigare, jag gav 990 för min Philips för många år sedan. Jag har äldre liknande LG tv som TS och en fördel med ny spelare är att den också kan trigga/triggas av TVn (även hemmabion) så livet blir lite enklare utan fipplande med flera fjärrkontroller.

Förslaget var för att på enklaste sätt gå ljud och bild ur en DVD skiva.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
P Pin skrev:
Kanske sent nu, men är inte en blueray med hdmi nästan lika billig som en sådan converter.
Jo, det blir väl så att jag investerar i en ny Blue-Ray/DVD.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.