Jag ska bygga till sommaren och har tänkt göra det mesta själv. Men just elen är den delen som man måste leja till en behörig installatör.

Har pratat med en kille som anordnar kurser i elsäkerhet och blev då lite besviken när han berättade att man inte ens får dra vp rören själv. Känns lite jobbigt att betala en elektriker för att han ska sätta vp rör när jag själv vet exakt var jag vill ha dem...

Om man kommer överens med elektrikern att man sätter upp alla vp rör samt drar alla kablar dit där uttagen ska sitta och sedan elektrikern kommer och utför jobbet hur blir det då med besiktningen?

Jag hoppas att någon kan svara mig om detta accepteras av elektriker i allmänhet eller om ni är stenhårda på alla regler själva?

Jag menar det att om du som elektriker ser att allt jobb är schysst utfört så borde du ju kunna gå med på att godkänna installationen eller har jag helt fel?
 
Ingen elektriker men...
Detta brukar man komma överens med elektrikern om. att fördra kablarna är nog ingen större ide då elektrikern för att besikta måsta gå igenom alla kablarna vilket tar lång tid $$$$.
Dock att dra rören/slangarna så borde detta inte vara något problem kom överens innan rördragning och låt elektrikern inspektera innan ni smäller på tak/vägg beklänad.
 
Prata med en annan kille. Elsäkerhetsreglerna i Sverige har, påhejade av elektrikerfacket som vill ha monopol på eljobben, blivit precis som trafikreglerna. En massa bestämmelser finns, som inte ens poliserna ;D , bryr sig om att följa. De är fullständigt inkonsekventa idag.

Se bara till att Du själv och din elektriker verkligen vet var riskerna finns i det ni arbetar med. För gör ni fel, kan det bli dyrt. Precis som vid en trafikolycka utan försäkring. Riskerna är små jämfört med mycket annat vi tillåts göra i Sverige, men man måste ändå veta var ett fel kan bli förödande.
 
Största problemet som du nog kommer att få är att ingen vill slutföra jobbet då 99% av elektrikerna vill göra allt från grunden... + de blir nog billigare att leja bort allt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.