Hej,

Ska göra om i vår hall och vi har tänkt att måla. Tanken var från början att bredspackla över gamla vävtapeten (?) men när vi tog bort listerna och dörrfoder så märkte vi att den gick att riva relativt lätt och vips så var den borta. Det verkar vara ett extremt tunt lager "papp" eller vad det nu kan vara för underlag innan gipsskivan kvar och känslan var väl som att tapeten delade sig när vi tog bort den.

Se bilder för hur det ser ut.

Vägg med bortriven vävtapet och synligt underlag vid hörn nära dörrfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med avriven tapet och synligt underlag vid dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vägg där delvis bortriven vävtapet exponerar underliggande lager vid en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vägg där tapeten har tagits bort och visar ett tunt underlag och gipsskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mina funderingar är tillvägagångssättet framåt och jag tänkte göra så här:

1. Riva bort allt som sitter löst och slipa (är som lite "ludd") och jämna till ojämnheter som gamla skruvhål osv.
2. Måla med tapetgrundfärg
3. Spackla ojämnheter, hål och skarvar
4. Slipa till det som spacklats
5. Borsta/dammsuga bort dammet från väggen och sedan måla (rolla) med väggfärg.

Så vad säger experterna? Är det en korrekt tillvägagångssätt eller är det något annat jag bör göra eller inte bör göra? :)
 
Momenten ser bra ut men 2/kosta på en lösningsmedel baserad grundfärg i stället så nyper det fast riktigt sedan
slipning och spackling.Vill du få ett expertresultat, sätt också på en bra återställer duk innan målning då blir
det som ny vägg(y)
 
S steff1 skrev:
Momenten ser bra ut men 2/kosta på en lösningsmedel baserad grundfärg i stället så nyper det fast riktigt sedan
slipning och spackling.Vill du få ett expertresultat, sätt också på en bra återställer duk innan målning då blir
det som ny vägg(y)
Toppen, då ska jag titta på en sådan färg istället :) Även om jag vill ha ett "expertresultat", så ska jag prova med enbart målning först. Så duk får bli min plan B om jag (läs sambon) inte blir nöjd ;)
 
Jag har prövat vattenbaserade spärrfärger men de har gjort att problemen blev faktiskt värre och gick tillbaka till
"old school" och det var Nordsjö Oljegrund,luktar fruktansvärt under torktiden men perfekt att slipa och spackla på sedan.Kansle överkurs med duken om man är noga så lycka till !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.