Vi ska strax dra om all el i vårt gamla timmerhus, men kan inte bestämma oss för vilken stil på brytare/vägguttag vi ska ha. Vår första tanke var att byta ut allt mot tex Eljo Renova för att behålla den gamla stilen. Men nu har vi börjat tveka, är de verkligen så snygga? Risken är att det ser konstlat ut och inte alls gammalt. Vår senaste tanke är att installera "vanliga" (vita moderna) brytare/vägguttag i huset förutom på vissa utsatta ställen där vi väljer "riktiga" kopior av gammal el, typ de som Gysinge säljer.
Vad säger ni som har gjort omdragningar i gamla hus tidigare, vad blir snyggast?

Och en fråga till när jag ändå är igång, måste vi välja samma färg på kulodosor som på brytare och uttag. Hur ser det ut om vi tex väljer svarta brytare/uttag och vita kulodosor? Eller spelar det ingen roll?

/Niklas
 
C
Står inför samma dilemma.

Renova är väl OK, men kan - som du skriver - lätt kännas lite kitsch om man inte är försiktig med färger och var man använder dem. Hyfsat utbud av olika pryttlar.
Porslin och bakelit (Gysinge, m.m) är ju helt autentiskt, men utbudet av pryttlar är ju begränsat (precis som det var "då") och därför kanske inte helt praktiskt med dagens mått mätt.

Båda varianterna har ju problemet med att de t.ex. inte kan monteras i badrum (ej IP21/IP44).

Man får nog fundera utifrån när huset är byggt och vilken stil man vill inreda med. Om det är ett gammalt hus fanns det ju ingen el alls från början, och om man dessutom inte inreder i 20-40-talsstil så tycker jag att moderna men diskreta prylar ger bästa intrycket.

Om det är 20-40-tal (som i mitt fall) och man även inreder i traditionell stil så funkar det nog bäst med Renova eller porslin/bakelit. Det finns även Berker Serie 1930 som är lite mindre kitschigt än Renova i mitt tycke men har samma utbud av pryttlar (http://www.elektroland24.de/shop/pi1615677255.html?categoryId=517).
Man bör då vara försiktig med färgvalet och hålla sig till svart eller vitt/grått. Dvs. man bör eftersträva att grejorna flyter ihop med omgivningen och inte sticker ut och drar till sig uppmärksamheten.

Man bör nog också vara försiktig med att blanda plast, bakelit och porslin.

Skulle vara intressant att höra lite andra åsikter...
 
precis som cpalm skriver så beror det mycket på hur ni har tänkt er att inreda. Ska ni ha en gammal stil så tycker jag att ni bör hålla er till brytare i gammal stil oxå. Det kan störa ett helhetsintryck mycket om det sitter vita moderna brytare på en vägg man tapetserat med en gammal tapet eller ett nytryck av en gammal tapet. Dessutom är det viktigt att sätta strömbrytarna på rätt höjd. 1,40m är den höjd man oftast satte dem på förr i tiden. Sätter du en gammaldags strömbrytare på lägre höjd som är standard idag så tappar du ändå mycket av intrycket. Samma om man skulle sätta moderna på 1,40. Man får nog hålla sig till antingen eller.

Att blanda tror jag inte är några problem eftersom man oftast bytte ut delar av strömmen förr eller bara la till mer där det behövdes. I vårt hus som är byggt i slutet på 1800-talet har vi allt från tvinnade ledningar som sitter på porslinsknoppar (gammalt original alltså) till kulo med vita porslinsdosor och svarta bakelitbrytare. Vägguttagen är antingen i svart bakelit eller vit plast. Allt är utanpåliggande. Sen har vi oxå en del nyare el som sitter med vanliga fyrkantiga "moderna" brytare eller uttag.

I vårt kök som vi nyligen renoverat har vi använt oss av renovas svarta strömbrytare och uttag. Vi har väggar i ljust grå/cremefärgad pärlspont och vita detaljer på detta hade sett mer fel ut än de svarta vi nu valt tro jag. Visserligen är de gjorda i plast och inte helt rätt så som Gysinges är men de är bättre än vita nya och priset är oxå helt överkomligt. Dessutom är det ju så mycket annat i köket som man måste kompromissa med...diskmaskin och spis tillexempel.


I vår matsal som vi håller på med just nu kommer vi att återanvända den strömbrytare i bakelit som redan fanns där, men det saknades uttag och det kommer vi lägga som infällt eftersom vi bygger på 2 väggar för att dölja värmerör. Här kommer vi att använda renoveras uttag men de hamnar strax under fönsterbrädan bakom gardinen så de syns ju väldigt lite..
 
I vårt hus från 1910-talet fanns inte el. När vi renoverade, bestämde vi oss för Eljo Renova, vita. Men elektrikern glömde bort det, och satte in moderna fyrkantiga.

Det såg precis så fult ut som vi trodde. Han fick byta till Renova.

Visst hade porslin eller bakelit sett mer äkta ut än plast, men jag gillar inte vridströmbrytare, och priset är faktiskt en viktig faktor.

Vi har aldrig haft stora fyrkantiga brytare, så nya hus har vi inte bott i. Jag tycker de är fula. Och de är också plast. Det finns däremot mycket snygga moderna i England eller Tyskland, gammaldags också, men inte billiga, lättöverkomliga här.

Så vi är nöjda (numera), efter att ha sett bådadera.

/EB
 
Hur ser Renova ut för utanpåliggande montage. Vi var i elbutiken häromdagen och tittade på ett vitt Renova uttag med förhöjningssockel till, men kunde inte bestämma oss för om den var ful eller fin. Hur blir det egentligen när den sitter monterad på väggen?
 
Vi har bara använt dem som infällda och jag tycker att de precis som EB ser betydligt bättre ut än vita moderna. Och priset är definitivt avgörande. Nu har vi ju använt svarta men även de vita i renovaserien är snygga.

Hur de ser ut med extra delen för utanpåliggnade montage vet jag inte men jag kan tänka mig att de blir ganska stora då eftersom det är en extra "ram" man sätter på. Finns det inte bilder i Claes Olsson s katalog till exempel för de säljer ju såna. Eller sök på nätet för de finns billigare där. Vi har hittat dem betydligt billigare men jag minns inte vad sidan hette.
 
Personligen tycker jag att alla utanpåliggande strömbrytare ser klumpiga ut, Renovan är inget undantag.
Vi har bara två utanpåliggande.
brytare2.jpg

Ganska dålig bild, tyvärr. Väggen är också vit för vi har inte tapetserat ännu.

/EB
 
T
Har haft ganska omfattande diskusioner angående gamla strömbrytare/kontakter, där kontentan var att du kan återanvända gamla strömbrytare som bara bryter fas eller 0:a, men vägguttagen blir det värre med om det gäller jordade områden i huset, då blir du tvungen att ordna godkända uttag med "gammal look/stil". Kom ihåg grundregeln att man aldrig får blanda jordat/ojordat i samma rum.
 
Må ju vara att det kanske är autentiskt med strömbrytare på 1,40m höjd men om man har, tänker skaffa eller sälja till någon som har barn så verkar det inte så praktiskt... Det fanns ju trots allt inte ström förr så jag går nog in under kategorin som tycker det är helt ok med moderna brytare, i synnerhet om man som vi har upp till fyra stycken på rad - skulle se lite roligt ut med utanpåliggande runda i gammal stil.
 
Vi har renova i huset och är förhållandevis nöjda med det. Känns helt klart plastigt. Mend det är ett medvetet val, att fylla huset med "orginal" porslinsgrejjor hade blivit ohemult dyrt (har numera modernt antal uttag ;)och lagt på nätverks- och tv-uttag i flera rum osv). På de ställen vi har utanpåliggande montage ser det än värre ut, de känns stora och klumpiga, än plastigare och passformen suger rätt ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.