Vi har nyligen köpt ett hus för 1 325 000kr. Vi hade ett lånelöfte på 1 500 000kr från Nordea. Jag har räknat ut att med pantbrev och lagfart blir kostnaden för huset ca 1 370 000kr. Det jag undrar över är om det går att ta lån på 1 500 000kr. Vi ger ingen kontantinsats. Detta innebär att det blir 130 000kr över som vi bl a. hade tänkt använda till renovering och inköp av vitvaror. Första gången jag var hos min handläggare på Nordea så ville hon att vi skulle använda oss av buffertkonto med kredit. Räntan där är ju 6,5% vilket är högre än bolånsräntan. Någon som vet hur det fungerar och kan förklara?
 
Du får ju inte låna mer på huset än vad huset värderas till, oavsett vad lånelöftet säger, i många fall väljer värderingsmannen att värdera huset till det belopp man köpt det för. Man kan ju säga att det belopp någon varit villig att betala för huset (framförallt vid budgivning) är ju ett gott mått på det faktiska marknadsvärdet.

Om du skall kunna få låna mer på huset så krävs det alltså att du kan få någon (av banken godkänd) värderingsman att värdera huset högre än vad ni har betalat.

Om ni skall göra renoveringar så kan det vara så att man bedömmer att dessa ökar husets värde så att man kan få låna även detta belopp, men då (oftast), först när renoveringen är klar. Dvs värdet måste finnas där innan det kan räknas in i säkerheten.

I princip så borde du kunna få bättre ränta än 6,5% av banken, det föreslagna alternativet är så vitt jag förstår närmast en checkkredit som är tänk att man skall ha kredit på ibland, och betala av snabbt, för att sedan kunna ta lånet igen några månader senare. Sådana krediter är oftast mycket dyrare än ett "vanligt lån".

Men du kan knapapst räkna med att komma ned i närheten av bolåneräntan.
 
Vi fick låna 150 000 till renovering direkt vid husköpet, lånet ligger i topplånet på huset. Vi lägger själva 150 000 till renoveringen.

Vi lånar av den lokala sparbanken, betalade "bara" taxeringsvärdet + 70 000 kr i stans mest populära område, de andra spekulanterna avskräcktes väl av renoveringsbehovet. Så både vi och banken är väl rätt så säkra på att investeringen betalar sig snabbt. Men givetvis måste banken ha förtroende för oss som låntagare, vi skulle ju kunna göra vad som helst för de där 150 000 kronorna...

lycka till. Det skadar inte att fråga banken/ höra runt med andra banker. SEB där vi tidigare var kunder trodde inte på upplägget vi fick från den lokala banken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.