Hej
Har en spis från Bosch med det här nr
Typetikett på en vit Bosch-spis med modellnummer och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns även den här lappen bak till
Typskylt på en Bosch-spis visar modellnummer, effekt och spänningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I lgh har jag i centralen en 20A säkring till gamla spisen men vill koppla in ovanstående, går det?
Det är ju tyvärr lördag imorgon och det är tveksamt om jag får tag på någon innan jag åker härifrån.
Ska inte mixtra själv men vill vet hur det ska göras om det går
 
Om den tidigare spisen enbart har varit kopplad med en fas alltså 230V så är det inte möjligt på något sätt att koppla in den spisen som du bifogat bild på. Den kräver 400V och således minst 2 faser för att fungera.

Det finns en hel del lägenheter som enbart har en inkommande fas och då måste man ha en spis för 230V enfas. Troligtvis har du endast en fas eftersom säkringen för gamla spisen är på 20A
 
N Nixon90 skrev:
Om den tidigare spisen enbart har varit kopplad med en fas alltså 230V så är det inte möjligt på något sätt att koppla in den spisen som du bifogat bild på. Den kräver 400V och således minst 2 faser för att fungera.

Det finns en hel del lägenheter som enbart har en inkommande fas och då måste man ha en spis för 230V enfas. Troligtvis har du endast en fas eftersom säkringen för gamla spisen är på 20A
Ja i centralen är det endast en grupp? märkt med spis
 
Det går att koppla in & använda en tvåfasspis på bara en fas fast då tappar man √3 (~ 1,7) av angiven effekt.
Men åt andra hållet (mata 400V på ett värmeelement som är märkt 230V) är risken stor att värmeelementen gå sönder.
 
Av märkningen att döma är detta en 400V-spis som kräver minst två faser för att fungera. Dvs har du bara en fas i lägenheten kommer den inte att fungera.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det går att koppla in & använda en tvåfasspis på bara en fas fast då tappar man √3 (~ 1,7) av angiven effekt.
Men åt andra hållet (mata 400V på ett värmeelement som är märkt 230V) är risken stor att värmeelementen gå sönder.
Nej, effekten blir bara en tredjedel (se Ohms lag), så spisen blir i princip helt oanvändbar.
 
Ska fota centralen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.