Jag avslutade min fasadmålning för en månad sedan.
Precis innan ställningen skulle rivas så kom jag på att jag ville sätta en vit bräda som dekoration, lodrätt på fasaden.
Eftersom det var bråttom så hade jag inte tid att vänta på att färgen på brädan skulle torka ordentligt. Jag skruvade fast den, för att den skulle vara lätt att ta bort om så skulle behövas.
Efter ett antal diskussioner så passade inte brädan in, och skulle därför tas bort.
Jag skruvade ur skruvarna, men brädan satt som berget. Brädans färg hade smackat ihop med fasadfärgen och torkat.
Jag drog allt jag orkade och trodde att brädan skulle gå av.
Med ett "RRRITTCH" lossnade den och jag höll nästan på att ramla ner från stegen.
Jag blev lite besviken när jag såg att fasadfärgen hade lossnat och träet låg bart.
Jag var rädd att mitt slit med fasaden inte resulterat i något hållbart färgskikt.
Men när jag tittade på brädans baksida så var även där träfibrer.
Alltså spjälkte träet hellre än att färgen lossnade!
Det får väl anses som ett gott betyg för fasadens ytbehandling och färg?
Men jag kanske inte ska ropa hej än, mycket annat elände kan väl hända med en fasads ytbehandling.

Fasaden fick följande behandling:
Flödig alg- och mögeltvätt-pensling. Högtryckstvätt. Torka två månader.
Slipning med vinkelslip och flapdisk (Stora mängder lös gammal oljefärg. Slitjobb. fick slipa nästan hela fasaden).
Grundolja (Beckers), grundfärg (Beckers) på våta grundoljan och två lager Akrylat (Nordsjö Tinova V).


Lars-Erik




.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.