Har köpt Moelvens enkelfas-panel som läggs som liggande fasad. 22x145. Se bifogad bild vad det är för panel.
Enligt olika anvisningar ska man bara spika/skruva dessa i nederkant, men de tar bara upp 120-brädor. Detta då brädan ovan håller kvar brädan nedanför. Har dock svårt att tro att sponten håller om nedanstående bräda skulle få för sig att vrida sig.. Alla utelämnar hur man ska göra vid 145-brädor som jag har.

Vad gäller vid 22x145, ska man fortfarande bara spika en spik i nederkant? Hur hade ni gjort? Det här är fasad för överdelen av huset på kortsidorna så jag kommer inte åt att fixa till något senare direkt.
 
  • Vitlackerat trägolv med synlig fiberstruktur i snittet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
EddieHansson
Ser ingen bild
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Ser ingen bild
My mistake, glömde bilden 😀
 
EddieHansson
Jag har använt 2 spik på min fasad. Har samma modell av panel.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Jag har använt 2 spik på min fasad. Har samma modell av panel.
Ok, kanske får bli 2. En ca 3 cm upp och en i överkant då? Den har inte spruckit eller så?
 
EddieHansson
4 40talshuset skrev:
Ok, kanske får bli 2. En ca 3 cm upp och en i överkant då? Den har inte spruckit eller så?
Inga sprickor ännu. Har suttit sen 2017. Här är en bild hur vi gjorde.
 
  • Vertikala röda träpaneler med synliga skruvar och trätextur, bilden är tagen utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
40talshuset
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Inga sprickor ännu. Har suttit sen 2017. Här är en bild hur vi gjorde.
Ser ju bra ut det där. 🙂 Vid 120-brädor kanske det blir tight med två spik/skruv. Men vid 145 blir dom ju ändå en bra bit ifrån varandra.
 
  • Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.