Hej!

Sitter och klurar på hur installationen för att koppla in värmen till garaget skall se ut. Förutsättningarna är att jag eldar med pellets för huset, som har både radiatorer och golvvärm. Jag har lagt ner ca 30 m kulvert till garaget där det ligger 3 golvvärmeslingor. Garaget är 75 kvm. Jag vill ha möjligheten att helt kallställa, därav värmeväxlaren och glykolvatten i garage och kuvert. Växlaren är en plattvärmeväxlare från en panna, har varit genomströmmningsväxlare för tappvatten. Förhoppningen är att kunna ligga runt 12 grader i underhållsvärme, och sedan vid behov kunna höja temperaturen med en aero-temper när jag skall vara där ute.

Tanken har varit att koppla in växlaren på returledningen så att jag i första hand får värme till huset. Jag tänker att jag behöver shunta ner till golvvärmen, och kunna shunta upp när aerotempern skall gå. NU till frågan:


Om jag gör som jag ritat, och har motorn efter shunten, blir det inte dålig cirkulation över växlaren då? Och om jag sätter den före shunten så blir det väl taskig cirkulation över golvvärmen. Behöver man då både en pump före och pump efter shunten?

Alternativ 2 skulle vara att sätta shunten före växlaren, men du har jag ju/väl inget "kallare" vatten att blanda upp med? Som ni hör så är det några pusselbitar som fattas innan poletten faller ner :x så tacksam för alla ideer och förslag!

Värmesystem_garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle satt shuntningen före VVX och lagt systemet parallellt med övriga delar i huset, då kan man ställa den temp som behövs ut till garaget. Som shunt är det utmärkt med en termisk blandventil likt såna till varmvatten. Kör sen utan blandning i garaget. Om du behåller dina ventiler kring aerotempern kan du använda bypassen som omkoppling när du vill öka effekten genom att dels höja tempen fram och dels stänga den och tvinga flödet genom luftvärmaren, golvslingorna kyler sen returen yttrligare lite även i det fallet precis som man vill.
 
Om jag förstår dig rätt, så menar du att koppla vvx'ens inlopp till framledningen, och vvx'ens utlopp till returen så att vattnet från pannan först går igenom vvx'en, via shunt/ventil, och sen till resten av huset?

Ja, det låter ju ändå som det bästa alternativet. Det blir ju trots allt inte mycket kräm på returen att köra aerotempern på om man vill öka lite snabbare, plus att jag tänker mig att det kan bli lite mindre varmvatten som bara ligger och värmer kulverten eller växlaren. Däremot tror jag att det blir en shunt för att senare ha möjlighet att koppla på shuntmotor, och pilla ihop en styrning. Och då funkar väl en vanlig 3-vägs shunt?
 
Klurat lite till och uppdaterat skissen....Men jag tror den är fel, eller? Det är inte returen från vvxén man skall blanda med, för då blir det väl svårt att ställa ner värmen,?:x
Värmesystem_garage_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, den är nog lite fel. Ser bra ut på kulvert, garagesidan men på primärsidan är det inte optimalt du kan ha en tanke med den kopplingen men det är inte standard 1A i så fall. Och en rent principiell sak är att se till att koppla VVX motströms i de flesta fall. Du ska i princip koppla din VVX som en radiator eller GV-fördelare parallellt med husets system, alltså ska pumpen i den delen driva flödet genom VVX och där kan du sen ha olika typer av shuntkopplingar före om du behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.