Jag har lite poolutrustning som behöver matas och styras.

- Luftpump 750W
- Belysning 100 W
- Rörmotor, bedömt ≤150W

Alla apparater är enfasförbrukare.


Avstånd från elcentral till förbrukare ca 20m.

Jag vill mata de tre förbrukarna separat för att kunna styra dem individuellt via knx-switchar.

Kabeln kan ej grävas ner (berg) men kommer att förläggas dolt under trappa och trädäck hela vägen till förbrukarna.



Hur skulle en prydlig lösning kunna se ut i ovanstående scenario?

- Enfasmatning? Då den totala effekten är förhållandevis låg, de två motorerna kommer dessutom aldrig att köras samtidigt, kan man ju tänka sig en enfasmatning med tre "tändtrådar" från knx-switcharna.

- Trefasmatning? Med trepolig dvärgbrytare vidare via tre knx-switchar till apparatlåda ute, vid poolen.

- Val av kabel?

- Övrigt?


Lite overkill med en trefasmatning men den ger ju möjlighet till högre effektuttag om man skulle behöva det...

Tacksam för förslag och synpunkter.




För övrigt är det krav på behörighet för att utföra en dylik installation. ;)
 
Enfas skulle räcka, via en femledare så att du kan styra dem individuellt. Behöver du mer förbrukare så räcker ju inte längre antalet ledare, så då behövs en ny kabel.

Så 5G1.5 borde räcka, 1.5 mm2 om du inte bor långt ut på landet med svagt nät.

Kabel kan vara EKLK, N1XV, ACEFLEX etc.
 
Tack för svar.

Inser att jag var lite otydlig...

Pumpen på 750w manövreras lokalt så syftet med att styra just den matningen är endast att jag har byggt upp systemet på så sätt att det som inte används inte heller är spänningssatt. Alltså, när man t.ex. lägger sig på kvällen eller lämnar huset slås den typen av matningar ifrån.

Man skulle då kunna tänka sig att den just den matningen kan utökas med fler förbrukare (som manövreras lokalt) om man skulle hitta något nytt behov.
Därav resonemanget kring trefasgrupp... Dock är ju de andra förbrukarna så små vilket skulle göra det hela ganska udda inser jag nu.

Men det är förvisso inga hiskeliga sträckor så en ny kabel är nog bättre om så skulle behövas då det också medger styrning eller kanske 5G2,5mm2 för att ge lite möjlighet till lite större effektuttag på just den ena matningen.





För övrigt är det krav på behörighet för att utföra en dylik installation. ;)
 
Redigerat:
Den installationen är behörighetskrävande om det är en fast installation.

Det är mycket viktigt att en sådan installation är väl potentialutjämnad och korrekt skyddsjordad. Jordfelsbrytare skall också finnas.
 
Tobbe_3 skrev:
Den installationen är behörighetskrävande om det är en fast installation.
Visst är den det och det var ju därför jag skrev just att den är det... ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.