Vi har kommit över en gammal fin köksspis som vi vill få installerad. Jag blev förvånad över att det var 1,5 kvadratskablar inkopplade till spisen och ett trefasuttag som en hona. Min fråga är då. Är det Jord, fas och nolla man ser på bilden? Har läst att på en del spisar finns ingen nolla? Mvh Kim
 
  • Vintage Kockums el-spis med två kokplattor och ugn i ett rörigt förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en etikett med text och siffror på en rostfläckig metalloppervlak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ansluten jordledare och flerfärgade elkablar monterade på en DIN-skena i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kim1972 skrev:
Vi har kommit över en gammal fin köksspis som vi vill få installerad. Jag blev förvånad över att det var 1,5 kvadratskablar inkopplade till spisen och ett trefasuttag som en hona. Min fråga är då. Är det Jord, fas och nolla man ser på bilden? Har läst att på en del spisar finns ingen nolla? Mvh Kim
Ja, 2fas.. 230v. (men många kw)..
Den svarta kabeln är in.. :jord, fas och nolla.. [från höger till vänster] så det är inga problem.
Varför 1,5 kabel?
Då den har hög kwh förbrukning skulle mindre kablar brinna i väggen.. .
(flytta inte de översta kablarna bara)..
 
Du ska byta den matande ledningen för den är på tok för klen. Du behöver minst en 20A säkring och därmed en 3g 4mm2 matning för det är nu kopplat 230V, som spisen nu är kopplad.
OM du kopplar om spisen kan du högst troligt använda en koppling med trefas och nolla och då klarar du dig med en 5g2,5 och 3g16Ampere + nolla som matning OCH en 5G1,5 som spisanslutning.
 
Nej, det är inte tvåfas.

Spisen har 220V elementspänning. Som den är kopplad nu går den på en fas, men elementen kan delas upp för att belasta fler faser.
 
E elmont skrev:
Du ska byta den matande ledningen för den är på tok för klen. Du behöver minst en 20A säkring och därmed en 3g 4mm2 matning för det är nu kopplat 230V, som spisen nu är kopplad.
OM du kopplar om spisen kan du högst troligt använda en koppling med trefas och nolla och då klarar du dig med en 5g2,5 och 3g16Ampere + nolla som matning OCH en 5G1,5 som spisanslutning.
Hej. Jag ser att kabeln är för klen. Om det nu kopplas in 3 fas med 16 A säkringar, Jag förstår att Jord är längst till höger. Var kopplas de tre faserna in och var kopplas Nollan in?
 
Det brukar finnas en instruktion. Men den kan ju ha fallit bort.

En kvalificerad gissning är:
Den blå och byglarna tas bort och faserna matar varsin anslutning. Den bruna är nollan och jord längs till vänster.
 
faserna till vänster (ta bort byglingarna) och nollan till höger där det sitter en bygling och jorden längst till höger, TROR jag ganska säkert, man måste ju lämna en Brasklapp när man inte kan det ser ut invändigt i spisen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.