God förmiddag Forum.

Vi är igång med att få en av våra korridorer renoverade, tapet, golv belysning.

I samband med belysningen ska vi byta strömbrytare till takbelysningen och nu kommer frågan.

Vi har 3 stycken strömbrytare som slår på/av ljuset i korridoren. Om man skulle vilaj kunna Dimma ljuset i korridoren, räcker det med att ha en dimmer eller måste man ha alla 3 strömbrytare bytta till Dimmers?

Ska beställa nu så jag tänkte det är bra om man beställer rätt antal.


Vänlig måndagshälsning


Veberödsmannen
 
Enklast vore en dimmer i en av kopplingsdosorna och att de tre strömbrytarna är återfjädrande. Detta medger tändning/xläckning/dimning från alla platserna.
 
Toppen, Tackar Skier.

När du säger återjädrande. Vad betyder det för en som inte är bevandrad i fackspråket :)

Begränsar det mig i urvalet av typer/märken av strömbrytare tror du?




Veberödsmannen
 
C
Det går att sätta fjäder i alla eljo trend-brytare iallafall, så mycket vet jag. Fjädrarna kostar typ 4 kronor styck, en dosdimmer kostar typ 300 spänn om ens det.

Det dyraste är väl antagligen elektrikern som ska koppla in det..
 
Återfjädrande brytare finns hos flera tillverkar. Både ELKO- och ELJO-brytare kan kompletteras med fjäder såsom Cheetah1 skrev. Det innebär att en normal brytare blir återfjädrande.
 
Hej,

jag hade tittat på Eljo Renova. Vem ska kunna svara på om de kan kopplas som jag önskar, med Dimmer och fjädrar. Ska jag fråga min elektriker det innan jag beställer, eller tror ni leverantören kan svara på det.

Hade funderat på att beställa dessa på nätet, Elbutik.se


Veberödsmannen
 
Det går att sätta fjäder i Eljo renova. E-nr 1830522 passar.
 
Sedan kan man ju fråga sig om man verkligen behöver kunna dimmra på tre stycken ställen i rummet? Speciellt med en lösning som känns lite så där.
Skulle det inte räcka med att trappkoppla en riktig vriddimmer och ha på bara ett ställe?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Sedan kan man ju fråga sig om man verkligen behöver kunna dimmra på tre stycken ställen i rummet? Speciellt med en lösning som känns lite så där.
Skulle det inte räcka med att trappkoppla en riktig vriddimmer och ha på bara ett ställe?

//Patrik
Jag är på Patriks linje, jag vill inte behöva dimra vid varje passage i korridoren. Bättre ha dimmer inställd på normalläge och bara ändra vid enstaka behov.

Bättre en trapp-dimmer med tryck- eller vipp-aktivering och komplettera med trapp- och kors-omkopplare
 
cheetah1 skrev:
Det går att sätta fjäder i alla eljo trend-brytare iallafall, så mycket vet jag. Fjädrarna kostar typ 4 kronor styck, en dosdimmer kostar typ 300 spänn om ens det.

Det dyraste är väl antagligen elektrikern som ska koppla in det..
Kan du tipsa om modell på sådan dosdimmer? Var köper man??? Tacksam för snabbt svar!
 
stilofunk skrev:
Jag är på Patriks linje, jag vill inte behöva dimra vid varje passage i korridoren. Bättre ha dimmer inställd på normalläge och bara ändra vid enstaka behov.

Dimmern har minne så när man tänder så tänder den med samma styrka som var när man släckte. Detta är det enklaste sättet om man vill kunna dimmra med flera brytare.
 
Helmersson skrev:
[länk]
Okej. Lockande lösning även om jag inte är i behov av att styra samma armatur från flera brytare. Dock blev lösningen nedröstad av delar av övriga familjen... :(
 
Hej.

Tillbaka i tråden.

Jag har funderat sedan de senare inläggen i tråden. Jag ville ju ha en uppsättning där en dimmer kan styra ljusstyrkan och de andra strömbrytarna skulle vara vanliga vipp strömbrytare.

Fjädern som har diskuterats i forumet tidigare. Kan någon förklara, för en "kretin" som mig vad man ska ha den till?


Jag hoppas kunna använda Eljo renova dimmer http://www.elbutik.se/category.html?category_id=286


Hälsning


Veberödsmannen
 
Med dimmer E 19 014 73 ska du inte använda fjädrar. Där kopplar du in trapp- och korsströmbrytare om du vill kunna tända och släcka från flera platser.

Fjädern behövs bara om du ska ha en dimmer typ E 19 014 67 som ska styras av vanliga strömbrytare, som måste vara återfjädrande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.