Hej,

Är nu på gång att koppla in spottar samt spegelbelysning på wc. Alla trådar är kopplade till samma väggdosa, för att på så sätt styra med en brytare. Men vid senare tanke (efter skivning av vägg) så kom jag på att det kanske kunde vara bra att kunna styra grupperna separat. Inte alltid man vill ha samma ljusstyrka på grupperna. I och med att allt redan är draget så är ända räddningen om det fanns en dimmer med denna funktion. Har hittat denna, men vet inte riktigt om det är denna jag söker: http://www.eldirekt.se/dimmer/exxact/exxact-dimmer-kombi-300va

Om det är någon som kan hjälpa mig med detta vore jag mycket tacksam.
För att förtydliga. Jag vill kunna sätta på spegelbelysningen enbart på/av och dimmra spottarna med en och samma brytare.

Tack på förhand.
 
Ja, den kan styra två olika laster, ena med on/off, den andra med dimmer. Observera att dimmerfunktionen bara tar glödljus (eller järnkärnetrafo om du ska ha lågvoltshalogen).
 
De där kombi dimrarna är bara skit. Jag skulle köpa en kron brytare med fjädrar (återfjädrande knappar, går att köpa lösa fjädrar och trycka dit) och sedan en puck dimmer typ eltaco.
 
Tack för era svar!

Blir dock lite fundersam, förstår inte hur jag kan dimma spottarna med ditt förslag RulleBulle?
 
Du måste dra in en till tändtråd till brytaren. Alltså 3 trådar till spottarna ex orange,blå,ful/grön (om det finns jordplint dvs) sen 3 trådar till spegeln ex vit,blå,gul/grön. Så ner från kopplings dosan till brytarn ska du ha brun,orange,vit,blå -en fas och 2 tändtrådar samt nolla.
 
Nu tänkte jag mer hur jag fysiskt kan dimma samt sätta på/av med detta systemet.
Dock tror jag inte det fungerar med tanke på hur jag har dragit trådarna. Till spottarna har jag (från apparatdosa) dragit "spotkabel" dvs. 2 ledare. Till belysning över spegel har jag dragit 3 ledare, fas, nolla jord. Från apparatdosa till kopplingsdosa är det 3 ledare draget.
 
Men som RulleBulle skriver, köp en Kron brytare och en eller två puck dimmrar (som du lägger i app dosan resp. Kopplings dosan, detta om du vill kunna dimmra båda annars använder du bara en)


Ledsen men jag måste höja en varnings finger om att du egentligen inte får göra det du gör. För jag tror inte du är elektriker.
 
Fruppe -> Tack för omtanken. Men jag är mycket väl medveten om att jag inte får koppla in detta själv. Dock hindrar det mig inte från att fundera kring lösningar etc. samt dra kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.