Vi har nyligen köpt hus och jag visste om att badrummen var dåliga. Nu när jag kollade i brunnen igen så blev jag lite förvånad för det var inget vatten i vattenlåset.

2013-11-10 10.22.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I botten är det en massa rostflagor och under det någon slags grå tjock "sand". Det luktar inte illa som tur är.

Vi hade tänkt renovera under nästa år, behöver jag kanske göra det nu direkt? Duschen används dagligen.
 
Börja med att rensa ur och kolla om det är helt sönderrostat.
Personligen hade jag inte använt det en enda gång till.
 
ingenaning skrev:
Vi hade tänkt renovera under nästa år, behöver jag kanske göra det nu direkt? Duschen används dagligen.
Du måste lista ut var vattnet i vattenlåset tar vägen.
Rimligen borde det finnas ett vattenlås kvar om duschen änvänds varje dag.

Visst kan ett vattenlås torka ut, men normalt sker detta efter en längre tid utan vattenpåfyllnad.
 
Jag har rensat ur allt slagg nu. Ska försöka ha koll på hur lång tid det tar för vattnet att försvinna. Jag vet inte riktigt hur vattenlåset är konstruerat men det är väl möjligt att det rostat sönder lite så vattnet rinner igenom ut till avloppsröret. Hellre det än någon annanstans.

2013-11-10 11.57.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-11-10 11.57.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser ett litet hål i "sluttningen". Finns det någon plugg i detta hål?

Detta är nämligen ett renshål som användes vid stopp i avloppet.
Normalt skall detta vara pluggat, i annat fall riskerar du att få upp dålig lukt från avloppssystemet
 
Nej, pluggen är borta. Vi har inte känt någon dålig lukt hittills från det avloppet.
 
ingenaning skrev:
Nej, pluggen är borta. Vi har inte känt någon dålig lukt hittills från det avloppet.
Du har haft tur, men den dag det börjar lukta skunk så vet du vart du ska leta. Varför bekymra sig om ett icke existerande vattenlås när ändå funktionen är saboterad genom att pluggen är borta. Vattenlåset är normalt till för att hålla bort lukt från avloppsröret :)
 
Redigerat:
Hoppas att det är i en källare eller någonstans med betonggolv
ser ut som en gammal gjutjärnsbrunn som man stoppat i en purus förhöjningsring i
inte godkännt alls... Är det i källare kan du vara rätt lugn är det på träbjälklag så skulle inte jag använda duschen alls
 
nino skrev:
Hoppas att det är i en källare eller någonstans med betonggolv
ser ut som en gammal gjutjärnsbrunn som man stoppat i en purus förhöjningsring i
inte godkännt alls... Är det i källare kan du vara rätt lugn är det på träbjälklag så skulle inte jag använda duschen alls
Håller fullständigt med, detta är en riktig "ful-reparation" men jag undrar om detta möjligen har varit tillåtet en gång i tiden. Har sett exakt samma förfarande på en del andra ställe?
 
Det är i källaren. Brunnen är antagligen från 70-talet men förlängningen tror jag gjorts på 90-talet när dom la in nytt golv.
 
Tycker det ser ut som om det saknas någon insats?
Om huset tar skada eller inte om det läcker ut duschvatten under plattan beror på omständigheterna, men det bästa är naturligtvis att allt hamnar i avloppet.
 
Fotografen skrev:
Tycker det ser ut som om det saknas någon insats?
Om huset tar skada eller inte om det läcker ut duschvatten under plattan beror på omständigheterna, men det bästa är naturligtvis att allt hamnar i avloppet.
Tror inte du behöver vara så oroligt för att duschvattnet läcker ut i plattan såvida inte du har ett hål i den gjutna delen av brunnen dvs i botten.

Om du däremot planerar någon typ av renovering så måste du byta hela brunnen för att nuvarande bestämmelser skall uppfyllas. Kontakta ditt försäkringsbolag om du är osäker. Det är ju dom som skall betala ut ersättning om du någon gång skulle få problem :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.