A
Hej.

är det någon som vet av en bra vedpanna?, alltså ett bra märke som fungerar bra och är lätt att rengöra.
en utan underförbränning och en med underförbränning?

den som sitter där nu är en gammal panna utan underförbränning och har inbyggd beredare.

effekt för gärna vara på 40 kw
storleken på ackumulatortanken är på 1000 liter.
pannan
tack på förhand


mvh Mikael
 
Redigerat:
Finns många,både bra och dåliga vedpannor. Jag fattar inte riktigt men söker du en ny panna med inbyggd ackumulatortank? "en utan underförbränning och en med underförbränning"?? Det finns ingen seriös panntillverkare som idag tillverkar och säljer nya vedpannor med överförbränning!
 
Helt sant, och nästan lika svårt blir det att hitta nått vettigt med inbyggd ack. Varför detta något udda önskemål!?
 
A
Är det inte bra att ha en panna med ackumulatortank inbyggd?, slipper man inte ha en på sidan om pannan?
jag menade inte att jag skulle köpa en av varje, det finns ju viadrus och en av dom har överförbränning?, den billigaste av dom, är den bra eller är den dålig?
personligen så skulle jag välja underförbränning men de är dyra

QUOTE=Jannez69;1871768]Finns många,både bra och dåliga vedpannor. Jag fattar inte riktigt men söker du en ny panna med inbyggd ackumulatortank? "en utan underförbränning och en med underförbränning"?? Det finns ingen seriös panntillverkare som idag tillverkar och säljer nya vedpannor med överförbränning![/QUOTE]
 
A
Vadå udda?, undrar bara. Ska man inte kunna ställa en fråga utan att bli kallad udda?

jensaro skrev:
Helt sant, och nästan lika svårt blir det att hitta nått vettigt med inbyggd ack. Varför detta något udda önskemål!?
 
mickesrx skrev:
Är det inte bra att ha en panna med ackumulatortank inbyggd?, slipper man inte ha en på sidan om pannan?
jag menade inte att jag skulle köpa en av varje, det finns ju viadrus och en av dom har överförbränning?, den billigaste av dom, är den bra eller är den dålig?
personligen så skulle jag välja underförbränning men de är dyra

QUOTE=Jannez69;1871768]Finns många,både bra och dåliga vedpannor. Jag fattar inte riktigt men söker du en ny panna med inbyggd ackumulatortank? "en utan underförbränning och en med underförbränning"?? Det finns ingen seriös panntillverkare som idag tillverkar och säljer nya vedpannor med överförbränning!
[/QUOTE]

De med inbyggd acktank, drakar som CPA-pannan och liknande kylde ju eldstaden eller förbränningsrummet under en lång tid. Var väl först när hela acktanken var fulladdad som den brann som bäst! Inte konstigt att CPA-pannorna rostade upp eller såg ut som en kolmila invändigt.

Sedan är viadrus ingen riktig vedpanna utan den är tillverkad för koks som ger mer strålningsvärme än ved.
 
Du kan kanske hitta en begagnad brage pannan http://www.highone.se/
Inte för att jag skulle köpa den och med tanke på att den utgått så gjorde nog inte många andra det heller.

Men det är nog bäst att köra på en "vanlig" panna.
Maga brukar nämnas som en hyffsad budget panna. Den rymmer mycket ved också.

Edit: var lite sen med att editera in Maga tipset
 
Redigerat:
Är du ute efter en billig vedanläggning så håll koll på blocket. Där kan det dyka upp bra grejor till en liten peng. Ska du kika på billiga lågprispannor är Maga ett vettigt alternativ. Återförsäljare i Sundsvall.
 
mickesrx skrev:
Vadå udda?, undrar bara. Ska man inte kunna ställa en fråga utan att bli kallad udda?
Jag skrev inte att du var udda, utan att det var ett udda önskemål.. Vilket det är då 99,9% av alla tillverkare och vedeldare inte väljer denna lösning.

Ska du elda ved så välj bort överförbränning. Det finns ett antal billiga underförbränningspannor och somliga är riktigt prisvärda däribland Maga. Nästa prisnivå är väl effecta, baxi, nibe, Ariterm m.fl. Och sista och vassaste nivån är österrikarna med ETA, Gilles, Hargassner osv.
 
Real7 skrev:
Du kan kanske hitta en begagnad brage pannan [länk]
Inte för att jag skulle köpa den och med tanke på att den utgått så gjorde nog inte många andra det heller.
Det finns ingen människa med lite kunskap om förbränning eller vedeldning som köper sådana drakar idag!
 
En vedpanna med inbyggd ackumulatortank är konstruerad av klåpare som inte vet något om varken förbränning eller ackumulering av värme!

För det första kommer den stora vattenvolymen att kyla för mycket under för lång tid för att en fullständig förbränning av vedgaserna skall uppnås.

För det andra kommer pannan sedan brasan brunnit ut och den inbyggda ackumulatorn är fulladdad att vända på värmeväxlingen och skicka ut värme genom skorstenen. Spelar ingen roll hur välisolerad den är utvändigt!

I dag gör man vedpannor med relativt liten vattenvolym för att snabbt uppnå drifttemperatur och bra verkningsgrad. Även för att minimera värmeförluster ut till skorstenen när brasan brunnit ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Vill du inte betala för en riktig vedpanna så sätt en pelletsbrännare i den panna du har så sparar du många slantar på installationen och slipper kasta bort tid på vedeldning. Blir tid över för att jobba extra, reparera huset eller hålla på med någon hobby.
 
A
Vänta lite, är det inte varmvattenberedare det heter?, skrev visst fel tidigare...


Jannez69 skrev:
Finns många,både bra och dåliga vedpannor. Jag fattar inte riktigt men söker du en ny panna med inbyggd ackumulatortank? "en utan underförbränning och en med underförbränning"?? Det finns ingen seriös panntillverkare som idag tillverkar och säljer nya vedpannor med överförbränning!
 
Kan vara så att det är beredare för varmvatten du avser. Faktum kvarstår dock och de moderna pannorna saknar även denna facilitet.

Mitt tips är fortfarande att satsa på så stor ack som möjligt och en panna dimensionerad för acken.

Alternativt som jp föreslår en pelletsbrännare i den panna du har om det inte är så att den är trasig.
 
tjoho
jag har cpa3(öviks panna) avråder dig å köpa en sådan..visst det går elda precis vad som helst i denna.. men den är en vedslukare..
köp en pannna som du eldar mot tankar istället..då spar du ved.
ska köpa ny snart själv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.