Hej allihopa!
Skulle blir tacksam om ni tipsa mig en lösning eller tricks eller förklarar problemet jag har.
Ni får gärna ställa frågor då jag kanske inte tillräckligt tydligt.
Bor i 1/2 plan villa. Har två rörsystem. Bergvärme pump. Nyss installerade radiator i toa på andra våning efter renovering. Värme rör i denna toa har varit proppat nästan två år. Alla andra radiatorer i hela huset är varma förutom den enda radiatorn på andra våning i toa, till och med i sammanband med denna radiator jag installerade exakt lika dan på första våning även kopplat lika dan och den funka som det ska men inte den första på andra våning. Jag har luftat och höjde trycket på nästa 2 bar i systemet. När jag släpper ut vatten igenom luftvent. på denna radiator vatten rinner varmt och tillopp rör blir varmt men den andra rör (utlopp) aldrig blivit varmt. Så fort jag stänger luftvent. efter ett tag radiatorn iskall igen. Har provat även stänga alla radiatorer i huset förutom den enda - inget resultat.
Vit radiator, vit vägg, dekorativt golv, röranslutning, inomhus, hörndetalj, modernt interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ser ut arr sitta en ventil nere vid golvet, är den öppen. när du luftar så kommer varmt in i den, men sen stopp. Hur ser det ut under där rören går in i elementet , kanske en strypare där. Kommer du åt att ta foton där så är det bra.
 
nej, inga ventiler där.
 
Kommer inte ihåg om Purmo Thermopanel V4 har inbyggd returventil.
Om den har det så kan den vara strypt.

Är det framledningen som blir varm?
Är det det vänstra eller högra röret som kommer upp genom golvet som blir varmt?
Högra anslutningen på radiatorn är tilloppet, vänstra anslutningen är returen.
https://riccdxpservicestorage.blob....Datasheet_Thermopanel-V4-Plan_58457_sv-SE.pdf

Är förinställningen öppen eller är det max strypt?
https://www.purmo.com/public/prod/b...thermopanel-knna-igen-de-olika-insatserna.pdf
https://www.purmo.com/public/prod/b...14682569c9a5ce9d/sv-se-files-4828285_rev2.pdf
https://www.purmo.com/public/prod/b...d65f40d94c29578c/sv-se-files-flamingo-rev.pdf
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kommer inte ihåg om Purmo Thermopanel V4 har inbyggd returventil.
Om den har det så kan den vara strypt.

Är det framledningen som blir varm?
Är det det vänstra eller högra röret som kommer upp genom golvet som blir varmt?
Högra anslutningen på radiatorn är tilloppet, vänstra anslutningen är returen.
[länk]

Är förinställningen öppen eller är det max strypt?
[länk]
[länk]
[länk]
Demmpa Demmpa skrev:
Kommer inte ihåg om Purmo Thermopanel V4 har inbyggd returventil.
Om den har det så kan den vara strypt.

Är det framledningen som blir varm?
Är det det vänstra eller högra röret som kommer upp genom golvet som blir varmt?
Högra anslutningen på radiatorn är tilloppet, vänstra anslutningen är returen.
[länk]

Är förinställningen öppen eller är det max strypt?
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för svaret!
Bilden är från andra element. Enligt den vänstra rör är tillopp och den kopplat till höger i radiator. Och när jag släpper vatten då varm blir den vänstra i radiator och högra i golvet vilket är retur.
Vart är eventuellt ventil på den radiator?
Förinställningen Max öppen som man ser ingen termostat på den. som sagt jag har en till elementsom kopplat exakt likadan och den funkar som det ska.
Två vita rör och ventiler vid en radiator, mot en grå vägg och ljust golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit radiator på vägg, gråa kakelplattor, synliga rör, modernt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förinställningen har ingenting med själva termostatvredet utan det är i själva ventilen, se de tre sista länkarna i förra inlägget.

Röd markering på radiatorkoppel betyder vanligtvis enrörskoppel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Förinställningen har ingenting med själva termostatvredet utan det är i själva ventilen, se de tre sista länkarna i förra inlägget.

Röd markering på radiatorkoppel betyder vanligtvis enrörskoppel.
Kan man se på ritningen är det ett eller två rör system.
Arkitektonisk ritning, våningsplan, två sovrum, allrum, WC/dusch, förvaring, tekniska anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning, husplan, inkluderar vardagsrum, kök, sovrum, bad, tvätt, garage, skala och mått angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ritningarna säger tvårörsystem.
På ritningarna så är anslutningarna växlade på en del radiatorer, skulle kunna vara felritat.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ritningarna säger tvårörsystem.
På ritningarna så är anslutningarna växlade på en del radiatorer, skulle kunna vara felritat.
Okej.
Jag också märkt att vissa är växlad kanske är det orsaken? I med att innersta i radiator blir varm när jag släpper vatten igenom luftventilen. ?
 
Stass85 Stass85 skrev:
Hej allihopa!
Skulle blir tacksam om ni tipsa mig en lösning eller tricks eller förklarar problemet jag har.
Ni får gärna ställa frågor då jag kanske inte tillräckligt tydligt.
Bor i 1/2 plan villa. Har två rörsystem. Bergvärme pump. Nyss installerade radiator i toa på andra våning efter renovering. Värme rör i denna toa har varit proppat nästan två år. Alla andra radiatorer i hela huset är varma förutom den enda radiatorn på andra våning i toa, till och med i sammanband med denna radiator jag installerade exakt lika dan på första våning även kopplat lika dan och den funka som det ska men inte den första på andra våning. Jag har luftat och höjde trycket på nästa 2 bar i systemet. När jag släpper ut vatten igenom luftvent. på denna radiator vatten rinner varmt och tillopp rör blir varmt men den andra rör (utlopp) aldrig blivit varmt. Så fort jag stänger luftvent. efter ett tag radiatorn iskall igen. Har provat även stänga alla radiatorer i huset förutom den enda - inget resultat.
[bild]
Tycket det låter som att strypventilen på returen från radiatorn är stängd, leta efter den.:thinking:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Rörsystem med ventiler och text som antyder justerbar flödeskontroll under ett lock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stass85 Stass85 skrev:
När jag släpper ut vatten igenom luftvent. på denna radiator vatten rinner varmt och tillopp rör blir varmt men den andra rör (utlopp) aldrig blivit varmt. Så fort jag stänger luftvent. efter ett tag radiatorn iskall igen. Har provat även stänga alla radiatorer i huset förutom den enda - inget resultat.
Prova å stäng termostatventilen, ta sedan och lufta radiatorn.
Kommer det vatten?
Vilket rör blir varmt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V
Stass85 Stass85 skrev:
Hej allihopa!
Skulle blir tacksam om ni tipsa mig en lösning eller tricks eller förklarar problemet jag har.
Ni får gärna ställa frågor då jag kanske inte tillräckligt tydligt.
Bor i 1/2 plan villa. Har två rörsystem. Bergvärme pump. Nyss installerade radiator i toa på andra våning efter renovering. Värme rör i denna toa har varit proppat nästan två år. Alla andra radiatorer i hela huset är varma förutom den enda radiatorn på andra våning i toa, till och med i sammanband med denna radiator jag installerade exakt lika dan på första våning även kopplat lika dan och den funka som det ska men inte den första på andra våning. Jag har luftat och höjde trycket på nästa 2 bar i systemet. När jag släpper ut vatten igenom luftvent. på denna radiator vatten rinner varmt och tillopp rör blir varmt men den andra rör (utlopp) aldrig blivit varmt. Så fort jag stänger luftvent. efter ett tag radiatorn iskall igen. Har provat även stänga alla radiatorer i huset förutom den enda - inget resultat.
[bild]
Felkopplat vänd på t o r
 
  • Gilla
Stass85
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Prova å stäng termostatventilen, ta sedan och lufta radiatorn.
Kommer det vatten?
Vilket rör blir varmt?
Tack för svar, i veckan kommer rörmokaren o byta tillopp/utlopp på radiator.
Återkommer sen hur blev det.
 
Tack för allas svar o engagemang!
Problemet löste sig när vi kopplade om T/R rör. Det visast sig att av någon anledning T/R rör från golvet i den endast utrymme var omväxlande.
 
  • Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.