Hej,

Är det någon som överhuvudtaget gett sig i kast med att försöka göra en
ärlig beräkning av om det verkligen lönar sig med att installera eller att
ersätta en gammal flvp med en ny?

I detta fall tänker jag bara på den privat ekonomiska kalkylen och "glömmer"
för en stund samhällsnyttan man gör och det rena samvetet och djupa
nattsömnen som följer därav

Jag står i begrepp att byta flvp eftersom den gamla pajat och jag endast
kört på elpatroner de senaste åren.

Min totala förbrukning av el (hushåll + uppvärmning) ligger runt 24' kwh och
tidigare på 18'-19' då kompressorn snurrade

Min besparing i kwh är alltså cirka 6' kwh som med mitt fasta elavtal kostar
4800kr per år (6.000kr de kommande tre åren)

Min (negativa) erfarenhet är att en flvp's livslängd är typiskt 15-16 år med
tre relativt dyra reparationer samt lågt räknat tre billigare servicebesök
därtill

En ny flvp kommer i mitt fall att kosta ca 60.000kr att få på plats

Om man antar 5% ränta på pengarna (jag utgår ifrån att man inte har fått dom
av svärmor) så ser min kalkyl ut så här:

Grundinvestering ny flvp: 60.000kr
Dyrare reparationer: 15.000 + 12.000 + 10.000 = 37.000kr
Billigare servicebesök: 5.000 + 4.000 + 3.000 = 12.000kr
Ränta på grundinvesteringskapitalet (16 år): 48.000kr
Ränta på reparationskostnaderna (8 år genomsnitt): 19600kr

Årlig kostnad för de 16 åren (OBS restvärde = 0): 11.038kr

Årlig El Besparing 6.000 kWh: 6.000kr

Årlig besparing: -5.038kr

Jag kommer ju att gå back varje år!!!!

Det lönar sig alltså varken (privat) ekonomiskt eller besvärsmässigt och det
kan ju inte vara försvarbart bara för att man gillar att trixa med teknik
och kröka kurvor


Ge gärna (objektiva) kommentarer

mvh Walter
 
Du har räknat rätt men vad om elen blir dyrare? Den kommer då knappast att bli billigare iaf!
 
Hej

Jag ser en förlust på 26953:- i dagens penningvärde, räknat på 16 år.
Servicen spred jag ut till 750:- alla år. Och en stor reparation efter 8 år.
Jag har inte tagit med elprishöjning eller inflation. Det kan man om man vill men jag tror inte det hjälper här. :(

Bilaga: Indata och besparing
 
  • Indata.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • besparing.jpg
vad är det ni reparerar på pumparna???
vad görs vid servicarna? byta filter kan ni göra själva!

För att man ska få någa sån där bra drift så måste man sätta sig in i sit system & sen optimepra radiatoresystem & värmepump, sen kanske man får lite bättre siffror & hållbarhet.
 
Kära Gudfader, har du alltså ingen egen erfarenhet av att äga (eller förvalta) en flvp utan endast en teoretisk, närmast teologisk uppfattning???

I mitt fall har service & reparationerna bland annat inneburit följande ingrepp:
- byte av kompressor två gånger
- installation av back/säkerhetsventiler enligt tillverkarens rekommendation som skulle skydda nya kompressorn från haveri (hjälpte alltså inte)
- byte av 2 kontaktorer till elpatroner
- byte av fläkt
- antal lödningar/felsölkningar av kopparledning pga köldmedel-läckage
- regelbundna byten av offeranod

En delmängd av ovanstående är vardagsmat bland dom jag känner som har flvp och att tro att filterrengöring är allt som behövs...tyvärr, erfarenheten pekar i en helt annan riktning

mvh
 
@ mr.Ola

Man har under många år försökt skrämma folk med att elen blir dyrare vilket den också blivit. Tyvärr har detta ändå inte gjort att totalkalkylen blir gynnsam som du ser

Problemen är dessa reparations- och kapitalkostnader som ingen egentligen vill prata om

Kalkylen kan möjligen förbättras av ev ROT avdrag eller av hemförsäkringen om man har tur/otur att stora felet sker tidigt innan anläggningens värde hunnit skrivas ner för mycket

mvh
 
@Energiberäknaren

Pekar ju åt samma håll, dvs det lönar sig inte med dagens elpriser. Intressant vore att veta om kalkylatorn (http://www.energiberakning.se/) också beräknar genomsnittlig kalkylränta på reparations & service kostnaderna vilket jag tycker att man borde göra

mvh
 
Om man så vill kan man ju säga att det finns effektivare värmepumpar än en typisk flvp. Tyvärr är dessa ofta mer än dubbelt så dyra så besparingsökningen äts då upp av ökat kapitaliseringsbehov

mvh
 
Om man i kalkylen istället väljer att lägga in reparations & service kostnader med ränta som en årlig underhållskostnad stämmer det bättre med mina ursprungliga beräkningar

En årlig elprisökning förbättrar kalkylen men fortfarande är det mycket långt kvar till break-even
 
  • Image1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Image2.jpg
  • Image3.jpg
Att byta till en 2kW-pump, typ IVT490, går nog inte att räkna hem. Jag sitter med samma elförbrukning som dig och en IVT490, och skulle inte byta till en likadan.

Har du däremot gjort en kalkyl på en comfortzone CE50 (5kW, och ett pris drygt 10kkr högre), eller en L/V?

Eller en L/L, om du står ut med ljudet?

Mvh/abbe
 
Walter, din kalkyl verkar gedigen till utformning om omfattning, men ingen kalkyl blir bättre än datan man stoppar in.

Den stora osäkerheten i din kalkyl är ju reparationskontot. Cirka 70kSEK på hela perioden.

För att denna kalkyl ska vara användbar för en värmepumpsköpare som beslutsunderlag så ska det ju vara så att det mest sannolika utfallet är att service och underhåll faktiskt kostar 70kSek under pumpens livslängd.

Att du har haft otur med en pump betyder ju inte att siffran är rimlig att använda i kalkylen. Repkontot är något som måste uppskattas och då verkar det rimligt att använda det mest troliga utfallet.

Problemet här är väl att ingen (som vill dela med sig av uppgifter) har dessa uppgifter tillgängliga.

Ser jag till mitt eget värmepumpsägande (en bergvärmepump) så är dina 70kSEK inte rimliga, sett till faktiskt utfall. Det värsta som jag kan tänka mig händer är att kompressorn havererar och den högsta kostnaden jag kan tänka mig för att åtgärda detta är cirka 30ksek. Dvs mindre än hälften av din siffra. Dessutom kan man ju säga att säkert varannan pump av min typ går 16 år utan haveri och då kanske det är rimligt att halvera denna siffra.

Att bara titta på "worst case" ger inget vidare beslutsunderlag som jag ser det.

Så frågan är, vad är det sannolika utfallet för reparationskostnaden?
 
Hej abbe_

Jag skulle jättegärna vilja ha en CE50!!!

I teorin....

Problemen med CE50 är flera, dels priset som faktiskt ligger närmare 85'-95' med installation samt andra kostnader som tillkommer vid utbyte av befintlig flvp:
- ny utforming av frånluftskanalsisolation (gamla duger inte, finns risk för kondens/fuktskador)
- eventuellt förändrad förläggning av frånluftkanal
- förbättrad ljudisolering av frånluftskanaler samt för apparaten själv

Åtminstone om man läser vad andra som har den skriver

Kalkylen ser ut som i bilderna nedan om man antar att den ger ytterligare besparingar på 6000 kWh per år. Alltså, från 240000 kWh skulle totala elförbrukningen sjunka till 12000 i mitt/vårt fall

Kanske man kan reducera prognosen för reparation & service lite eftersom "det sägs" att kompressorn bör hålla längre

Då får man en vinst

Men den vänds snabbt till en förlust om pumpen inte ger vad man hoppats på och om den skulle börja behöva flera reparationer. Observera att reparationskosnaderna inte heller, liksom elpriset, kommer att bli lägre i framtiden

Beträffande L/L så har jag bara erfarenhet av sådana som jag själv inte vill ha ;) Kanske i ett garage, en atelje eller för alldel i en källare för att förbättra klimatet där och för att få upp golvvärmen i våningen ovanför

mvh Walter
 
  • Image2.jpg
  • Image3.jpg
@ Gudfader II

Jag förstår ditt resonemang men när det gäller flvp'ar så är jag definitivt inte ensam om att ha haft dessa "oturliga" reparationer/kostnader. Kvaliten på många ingående komponenter är undermålig vilket uppmärksammats flertal gånger av myndigheter och andra oberoende

Det är möjligt att dagens pumpar är bättre, framförallt är det väl bättre med system som jobbar med inverterstyrning och scroll kompressorer så därför kan det vara möjligt att en bergvärmeanläggning kan vara en vinstmaskin

Samtidigt tror jag man lurar sig själv om man tror att det inte blir några reparationer alls

Att räkna med ett genomsnittsvärde baserat på att hälften kanske klarar sig utan reparation hjälper inte heller den som drabbas, det blir ju lite som rysk roulette. Går den sönder så får du betala faktiska kostnader och inte något "riksgenomsnitt"

Man tar en chans för att förhoppningsvis spara men det kan gå helt snett om man har otur

Framtiden får utvisa om dagens generation visar sig vara bättre, jag är fortsatt tveksam

mvh
 
Nykomling,

Att du inte är ensam om problem är vi överens om - jag ifrågasätter vad som är den mest sannolika reparationskostnaden. Din föreslagna repkostnad är vad jag kallar ett extremfall åt det dyra hållet. Du måste fråga dig hur den mest positiva kalkylen ser ut och sedan avsluta med att avgöra vad som är det mest sannolika utfallet.

Att bara räkna med worst case ger förstås en trygghet i att det aldrig blir värre, men det ger knappast ett underlag för ett gott inköpsbeslut.

Om en bergvärmepump är bättre eller sämre än en FLVP kan jag inte säga, det är ju ungefär samma sak i dom. Min pump är tillverkad 2002 och har inte någon revolutionerande teknik i sig.

Generellt så resonerar jag som så, att flvp har en marknadsandel av ett skäl, nämligen att byggreglerna ställer krav på ventilationen och en flvp är då ett smidigt sätt för hustillverkarna att lösa både värme och ventilation med en maskin. Det är inte för att det är en så fantastiskt bra affär jämfört med ett direktvärmt hus som flvp finns....

Vill du hitta en lösning som kan spara dig pengar primärt så får du nog titta på markvärme, ved eller pellets.
 
Gudfa...

Är det verkligen så att du har noll i kostnad för reparation & service under de åtta år (eller sju) som du haft din anläggning så måste man väl säga att det är extremfall åt det billiga hållet dvs gratis. Då är ju detta verkligen lyckat

Sen kan man undra vad du har fått uppgifterna ifrån om att varannan anläggning skulle ha gått helt klockrent under 16 år???

Det är inte för att det är en så fantastiskt bra affär jämfört med ett direktvärmt hus som flvp finns...
Så här är det ju inte heller som flvp'ar marknadsförs direkt....

Vill du hitta en lösning som kan spara dig pengar primärt så får du nog titta på markvärme, ved eller pellets.
Egentligen ville jag bara debattera om det inte var mera lönsamt att forsätta ventilera och värma med ett befintligt skåp så länge det håller trots att kompressorn lagt av istället för att köpa ett nytt. Sen får väl var och en fundera och försöka gissa vad ackumulerad repkostnad kan bli

Som du antydde, detta är ju något man inte gärna vill dela med sig av, det blir liksom lite skämsigt att man valt fel eller så. Ungefär som att våga erkänna att det faktiskt är en massa småfel på nya BMW'n eller Audi'n

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.