Plastkugghjulen som driver matarvalsarna börjar att ge upp. Har hittat en reservdelssats för cirka150 euro. Är det värt att lägga det på en 30 år gammal maskin?
 
B Whatmoth skrev:
Plastkugghjulen som driver matarvalsarna börjar att ge upp. Har hittat en reservdelssats för cirka150 euro. Är det värt att lägga det på en 30 år gammal maskin?
Det är bara du som kan bedöma om det är värt det :)
Vad är alternativet? Att köpa en ny hyvel? Hur är skicket på hyveln i övrigt?
Själv hade jag nog moddat och monterat en separat drivning för matarvalsarna istället, är sugen på att fixa det på min Inca.
 
Det låter lite svårt, föredrar att lossa ett par skruvar och spårryttare, byta ut kugghjulen, skruva ihop och köra igen. Ska jag modda något så är det anhållet som är lite vekt. Det kanske finns någon som moddat eller gjort något annat till hyveln.
 
B Whatmoth skrev:
Det låter lite svårt, föredrar att lossa ett par skruvar och spårryttare, byta ut kugghjulen, skruva ihop och köra igen. Ska jag modda något så är det anhållet som är lite vekt. Det kanske finns någon som moddat eller gjort något annat till hyveln.
Tänkte typ, skruva ut, montera ett metall-kugghjul, kedja ner till motor med ställbar hastighet. Klart ;)

Hur ser kugghjulen ut idag? Vad är det för plast? Ngt man kan printat på 3dskrivaren eller är det någon armerad variant?
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Typ såhär menade jag
 
De verkar inte vara armerade skulle tro att det är någon form av polyamid men jag har dålig koll på plaster. Hur som helst beställde jag nya. Funderar på att plocka isär hyveln och göra rent drivvalsarna m.m när jag ändå är igång.
 
Var hittade du kugghjuls satsen? Söker själv med ljus och lykta efter någon i Sverige som har dessa hemma....

Tacksam för all hjälp
 
Frustrator Frustrator skrev:
Typ såhär menade jag
[media]
Hej, jag är ny användare o hittade denna tråd. Jag har själv Inca plan/rikthyvel 343.190 men med en matning som inte funkar, kugghjul i plast/nylon (som många skriver).

Om det finns någon som har modifierat drivning för matning av ämnen skulle jag vara jättetacksam att ta del av någon beskrivning på det som är gjort, med vilka delar som används. Det finns ju en del filmer på amerikanska uppgraderingar men skulle vara enklare på svenska o delar som går att hitta 😉. Tackar på förhand
 
S Snickerigubben skrev:
Hej, jag är ny användare o hittade denna tråd. Jag har själv Inca plan/rikthyvel 343.190 men med en matning som inte funkar, kugghjul i plast/nylon (som många skriver).

Om det finns någon som har modifierat drivning för matning av ämnen skulle jag vara jättetacksam att ta del av någon beskrivning på det som är gjort, med vilka delar som används. Det finns ju en del filmer på amerikanska uppgraderingar men skulle vara enklare på svenska o delar som går att hitta 😉. Tackar på förhand
Ganska säker på att ingen på forumet byggt extern matning. Jag var länge inne på det spåret men kom aldrig så långt o köpte sen annan hyvel. Vad är det som inte fungerar på din? Om kugghjulet är smält förstår jag den inte fungerar men annars ska den väl gå att få ihop.
 
Kugghjulet är delvis smält, men verkar vara något annat som låser. Den har funkat vid väldigt lätt belastning men kan inte längre mata in 3 cm breda lister....Har även varit tvungen att köpa ny drivrem då det tidigare gått sönder, och verkar hända även med den nya. Tittar man på amerikanska videor så ser det ju görbart ut att bygga om, men behöver nog vara mer kunnig än jag (därav önskemålet om tips o hjälp 🙄).
 
T
Det är ju en begränsad mängd tid som man vill lägga på en maskin i den här prisklassen, håller själv på att kolla på att tillverka nya kugghjul, tycker väl det borde gå att hitta någon plast som håller att printa.

Men om remmen går sönder är det ngot som inte är rätt, även om man har fel rem (det finns ju två varianter, flat och kilrem beroende på årsmodell) så går den sönder tvivlar jag på att ens nya orginalhjul skulle hålla. Så trögt ska det inte gå.
 
Jag har köpt originalremmar till den och verkar vara även annat som behöver bytas. Det är ju relativt dyrt med delar så verkar inte vara en investering värt att göra med oklart resultat. De ombyggningar som man kan hitta via youtube ser ju bra ut men med begränsad kunskap kanske man får säga, "skomakare bliv vid din läst".Tråkigt på en annars trevlig maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.