Hej.
Min Velox gjutjärnspis har sjungit på sista versen nu i vinter. Jag har fått tag i en skaplig Wamsler kökspanna med ackumulator tank som jag så småningom tänkte fixa dit i stället. Eftersom Wamslerpannan är ganska smal kommer jag att få utrymme över och ledig rökgång. Jag tänkte att utnyttja detta utrymme till en sk. smalspis. Har fått nys på en sådan i blocket; en emaljerad husqvarna på 30 gånger 60 centimeter och ca. 75 cm hög. Enligt säljaren så är eldstadsutrymmet 25 cm !!! högt. (tycker att det verkar väl högt, undrar om han mätte rätt.)
Jag tänkte alltså att värma upp köket med denna smalspis under tiden jag mixtrar med Wamslerpannan och ack-tanken. Sedan när allt någon gång i framtiden blir färdigt så får smalspisen vara kvar som reserv, om det blir strömlöst. Till saken: Finns det någon på detta forum som känner till effekten på en sådan här emaljerad smalspis, med heltäckande lucka över själva eldstadsluckor och askluckan. Klarar den t.e.x. att värma upp ett kök på ca. 20 kvadrat utan tillskott av elvärme.
Tacksam för råd från någon som vet vore jag.

Hälsningar från Hasse k.
 
Om det bara är för uppvärmningen av köket räcker spillvärmen från Wamslern och blir över. Vi har en K158 och utan den isolerande locket (alltså uppfällt) blir det rejält med snabb direktvärme i köket. Vi lagar ofta mat på Wamslern men nu när det är ett par plusgrader vamt ute, blir det snabbt för varmt i köket för att man ska kunna göra det. Rena bastun... Tror alltså att du inte behöver två eldstäder i ditt kök - om du inte vill ha det av andra skäl.
 
Tack för synpunkterna.
Nej, man skall förvisso inte skaffa sig mer arbete än nödvändigt, men en av anledningarna till min ide att sätta in en smalspis är vad jag skall ha för värmekälla medan jag sätter in det nya värmesystemet. Det är ju inte bara själva pannan som skall sättas in; det tillkommer ju också renovering av ny rökgång, (troligtvis med 150mm dubbelmantlad slang) inkoppling av ackumulatortank, iordningställande av utrymme för tanken, element, rördragning mm. Veloxspisen har som sagt sett sina bästa dagar. Först tänkte jag använda Wamslerpannan och elda i som en vanlig spis, som en första etapp för att sedan året därpå koppla in ack-tanken och göra resten av arbetet. Följande citat ur instruktionsboken för Wamslerpanna K 52 C: (enligt Hans Forsman i Strängnäs bara kosmetiska skillnader mot din panna K158) "Före antändande av spisen (även om det bara är på prov) se till att: -pannan är ansluten till ett centralvärmesystem som är helt vattenfyll och ventilerat." Sotarmästaren som var här förstod i och för sig inte på varför det inte skulle vara tillåtet, men texten går ju inte att missförstå.
Kanske kan man ringa till Hans Forsman och höra om detta. Annars menar du att man skulle kunna elda med Wamslerpannan med locket uppfällt och klara att värma upp ett kök (även på vintern) på ca. 20 kvadrat, utan tillskott av elvärme. Jag tänkte att elda för varmvatten när allt blir klart ,så jag undrar då också om det blir olidligt hett på sommaren när man eldar, då med locket nedfält förståss. Ett annat argument för reservvärmekälla är väl om det skulle bli strömlöst, men det kanske går att lösa med något slags agregat för reservström, eller det behövs kanske inte.
Hur har du löst detta.
Mycket text och många frågor blev det. Hoppas du har tålamod att läsa och skriva ett svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.