Y
Jag söker fortfarande en vettig energimätare. Tänkt till övervaka bergvärmen.

EM23_liten.jpg
EM23 DIN är en kompakt elmätare anpassad för att mäta ström upp till 65A. EM23 DIN är typgodkänd för debitering enligt MID (MI-003, Annex B) klass B och mäter kWh med en noggrannhet av 1%.

EM23 DIN är utrustad med en pulsutgång för att kunna skicka energiförbrukning vidare till ett insamlingssystem för statistik eller debitering.

I displayen visar EM23 DIN energiförbrukning (kWh) och aktuell effekt (kW), med hjälp av en joystick i fronten kan aktuell ström per fas (A), reaktiv förbrukning (kvarh) och effekt (kvar) visas. EM23 DIN indikerar fel fasföljd med en symbol i displayen. Installationen är enkel och flexibel tack vare att varken strömriktning spelar någon roll eller att extern manöverspänning krävs.
Jag reagerar då på "klass B" "noggrannhet av 1%" - är detta normalt eller dåligt?

Den är så liten så känns som om när man sätter en avläsare över pulsdioden så kommer man inte se displayen något vidare.. Eller vad tror ni?
- Jag anar det finns lysdiodlösa modeller som man kan direktkoppla kabel?
 
Varför ska du sätta en avläsare över dioden?
 
Y
mlkjhr skrev:
Varför ska du sätta en avläsare över dioden?
Loggning
 
Använd pulsutgången direkt istället så slipper du diod-avläsaren.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
snaggletooth skrev:
Använd pulsutgången direkt istället så slipper du diod-avläsaren.
Så i deras text som nämnet pulsutgång, då syftade dom inte på dioden i sig utan man kan koppla kabel rakt in i den någonstans? Är det kanske på den 7:e skruven? Eller ska dessa ha jordning?

(Elektriker kommer installera den men jag är nyfiken på hur direkkoppling för loggning gårtill)
 
Y
Medan jag kikar på den manualen så kvarstår ju bara om dess noggrannhet är bra.

Alla siffror och benämningar säger mig inget. Klass B, låter ju sämre än om det hade stått Klass A.
När företag köper in billiga prylar och sätter sina namn på så är jag lite reserverad i tro att det inte är den högsta kvalité.

Noggrannhet

(Display): (@25°C ±5°C, R.H. ²60%, 48 till 62Hz). Ib: 10A, Imax: 65A; Un: 184
till 276VLN (318 till 480VLL).

Ström: från 0.004Ib till 0.2Ib: ±(0.5%
RDG +3DGT); från 0.2Ib till Imax: ±(0.5% RDG +1DGT). Aktiv effekt
±(1%RDG +2DGT). Reaktiv effekt ±(2%RDG +2DGT). Energi Klass 1
enligt EN62053-21 och MID Annex MI-003 Klass B Klass 2 enligt
EN62053-23. Ib: 10A, Imax: 65A; 0.1 Ib: 1,0A, start upp ström:
40mA.

Kompletterande mätfel på energi: Störstorhet enligt
EN62053-21, EN62053-23
Ifall värdena är normala för en energimätare så blir det ett köp.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
Så i deras text som nämnet pulsutgång, då syftade dom inte på dioden i sig utan man kan koppla kabel rakt in i den någonstans? Är det kanske på den 7:e skruven? Eller ska dessa ha jordning?

(Elektriker kommer installera den men jag är nyfiken på hur direkkoppling för loggning gårtill)
Ja, det finns en potentialfri utgång (S0) som brukar vara standard på alla energimätare, den klarar max 100mA / 30VDC.
 
Snott från ABBs sida:

MID godkänd mätare
Skall mätvärdet användas för att debitera kostnaden för en förbruk-ning så skall mätaren vara godkänd enligt MID (Metering Instrument Directive). Godkännandet betyder att mätaren uppfyller de kvalitets-krav som myndigheterna ställer på en mätare. Det finns dock olika grader av godkännande. Nästan alla MID godkända elmätare är det enligt MID MI003 Annex B men det räcker inte för att visa att mäta-ren är godkänd för debitering. Man måste då också genomföra test enligt annex D eller F där kvalitet på mätaren testas. ABB:s elmätare är godkända enligt annex B och D.

Noggrannhet
Elmätare har enligt MID en mät-noggranhet i fyra klasser. Dessa klasser benämns A - D där klass A motsvarar en tillåten onoggrannhet på ± 2% och klass D motsvarar ± 0,2%. I de absolut flesta fall är en mätare enligt klass A fullt tillräck-lig. Det är troligen viktigare att titta på mätarens startström då den anger vid vilken strömstyrka mäta-ren börjar mäta. Även mätarens referensström [Iref] är viktig då den anger var noggrannheten i mät-ningen börjar. Referensströmmen anges ofta tillsammans med mäta-rens Maxström [IMax]. Noggrann-heten uppmäts inom intervallet 0,1 x Iref till IMax vilket alltså inne-bär att en mätare med högre refe-rensström också kan mäta sämre vid låga strömmar. Kontrollera därför alltid startström och refe-rensström när du jämför mätare.
 
Y
earp skrev:
Snott från ABBs sida:

MID godkänd mätare
Skall mätvärdet användas för att debitera kostnaden för en förbruk-ning så skall mätaren vara godkänd enligt MID (Metering Instrument Directive). Godkännandet betyder att mätaren uppfyller de kvalitets-krav som myndigheterna ställer på en mätare. Det finns dock olika grader av godkännande. Nästan alla MID godkända elmätare är det enligt MID MI003 Annex B men det räcker inte för att visa att mäta-ren är godkänd för debitering. Man måste då också genomföra test enligt annex D eller F där kvalitet på mätaren testas. ABB:s elmätare är godkända enligt annex B och D.

Noggrannhet
Elmätare har enligt MID en mät-noggranhet i fyra klasser. Dessa klasser benämns A - D där klass A motsvarar en tillåten onoggrannhet på ± 2% och klass D motsvarar ± 0,2%. I de absolut flesta fall är en mätare enligt klass A fullt tillräck-lig. Det är troligen viktigare att titta på mätarens startström då den anger vid vilken strömstyrka mäta-ren börjar mäta. Även mätarens referensström [Iref] är viktig då den anger var noggrannheten i mät-ningen börjar. Referensströmmen anges ofta tillsammans med mäta-rens Maxström [IMax]. Noggrann-heten uppmäts inom intervallet 0,1 x Iref till IMax vilket alltså inne-bär att en mätare med högre refe-rensström också kan mäta sämre vid låga strömmar. Kontrollera därför alltid startström och refe-rensström när du jämför mätare.
Uj vad med text. Min tolkning är att bara för mätaren är B-klassad så är den med andra ord kass. :)

Försöker hitta uppfifter om "Lref" och "IMax" men hittar inte. :(
http://www.direkte-el.dk/pdf/3dadf317-a7ef-4128-9d72-ab08ef3c4033.pdf
 
Redigerat:
Skulle inte tro att denna mätaren är några problem att använda. Klass B är det vanliga man kan få tag på. Skulle man vilja gå upp ett steg så blir det en som är godkänd enligt D eller F vilket ex EM33 är om man går på Carlo Gavazzi eller motsvarande från ex ABB. Men som mätare för en värmepump tror jag inte det ska vara några problem.
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Em33 går inte då den inte har S0 utgång.
Bläddrade lite bland ABB men såg ingen som visade både kWh samt kW, iaf inte samtidigt vilket jag gillade.

Får nog bli en Em23 ändå trots sin B-mätprecision. :)

Tack för svaren
 
Varför räcker inte 1% noggrannhet för din pump?
 
Y
Bo.Siltberg skrev:
Varför räcker inte 1% noggrannhet för din pump?
Jag har svårt för att bara spontanköpa första bästa, utan djupforskar och tänker alldeles förmycket inför köp. Frågan till er var ju vad 1% noggrannhet egentligen betydde i denna världen. För mig låter ju 1% ganska dåligt. 99.9% noggrannhet låter ju logiskt bättre.

Men jag gav ju vika sen ändå :)
 
Redigerat:
1% är:
Sisådär 150 kWh per år (om felet är systematiskt)
Sisådär 150 kr energikostnad per år (om felet är systematiskt)
Sisådär 20 W av pumpens effektförbrukning när den går på fullt (utan tillskott)
Sisådär 5 pixlar i ett halvsides loggningsdiagram av effekten

Pen
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.