Hej!
Tänkte förbereda hemma för ett elverk.
Vi hade ett avbrott under sommaren på ca 30h. Tur att det var sommar (y)
Nu tänkte jag att det kanske skulle vara bra att fixa till hemma så att det snabbt går att sätta in ett elverk om det skulle behövas.

Det jag har som måste drivas är 1 vedpanna som har 2st cirkulationspumpar ca 50-60w vardera. Finns också en friskluftsfläkt som matar pannan med luft. Detta borde de flästa elverk fixa. Så min tanke är att man skulle kunna koppla så att det sitter stickkontakter i pannrummet så att man snabbt kan rycka ur å koppla in till elverket.

Sedan har jag en vattenpump som går på 3faser 1000w denna kanske är lite svårare att få igång med ett elverk. Tanken är (om man får) sätta en 3fas handske mellan kontaketn på väggen och pumpen. Har tittat på ett elverk från Jula som heter Stanley SG4200. Som har en max effekt på 4,2Kw Tror ni att detta skulle kunna få igång vattenpumpen? Har tänkt att vattnet inte behöver vara på hela tiden. Utan man kan start pumpen vid behov, sedan finns det ca 80-100 L vatten att tillgå innan man behöver starta pumpen igen. Kyl å frys behöver också drivas. Finns det risk att dessa saker kan ta skada om elverket inte levererar ren el?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.