Jag köpte ju ett elverk nu i helgen, trefas med 9hk Hondamotor..

Men det finns inga som helst säkringar på det - det trodde jag alla elverk hade..?
Som det var nu under avbrottet körde jag en byggcentral med egna säkringar och egen jfb på trefasuttaget, men skall det inte gå att köra i förbrukare rätt på elverket?
 
jag vet inte så mycket om elverk, men det kanske är så att motorn helt enkelt inte orkar driva och stannar om du överbelastar?
 
Ja, det kanske är så, men jag har ju sett en hel del andra elverk med säkringar.. Och i alla fall enfasuttaget borde väl vara avsäkrat..?
 
Hur går det med utlösningsvilkoret på ett sånt verk?
Stannar det inom 0,4s? (eller ännu värre, 0,2!?)
 
Det spelar kanske ingen roll eftersom det ändå inte kan leverera någon hög ström?
 
f91jsw skrev:
Det spelar kanske ingen roll eftersom det ändå inte kan leverera någon hög ström?
Det spelar en högst avservärd roll, elsäkerhetsmässigt får inte beröringsspänningen vid en jordslutning bli högre än 50V i 0,4s för handhållen utrustning för att minimera risken hos person, husdjur och egendom!
Ett elverk kan deffintivt leverera en ström som dödar en människa!
 
Hänger inte riktigt med. Ett vanligt vägguttag utan jfb kan ju leverera dödlig ström långt längre tid än 0.4 s? Säkringar är väl inte första hand till för personskydd?
 
f91jsw skrev:
Hänger inte riktigt med. Ett vanligt vägguttag utan jfb kan ju leverera dödlig ström långt längre tid än 0.4 s? Säkringar är väl inte första hand till för personskydd?
Om det blir kortslutning mellan fasen och skyddsjorden på den borrmaskin du håller i handen så åker spänningen i höljet upp till ca 115V (om det finns ett starkt nät bakom) tills dess säkringen löser ut. Detta måste därför ske snabbt som attan.
 
Fast det kan ju inte ske med ett 9 hk-elverk... Spänningen vid apparaten vid kortslutning dyker snabbt till noll (säkert snabbare än 0.4 s).
 
Spänningen mellan PE-ledaren och fasen vid apparaten blir givetvis noll, men så länge generatorn snurrar blir det en potential gentemot jord. Hur stor denna potential blir beror på det inre motståndet i generatorn. Är det inre motståndet så högt att spänningen (gentemot jord) ute vid kortslutningspunkten sjunker under 50 V på 0.4s är det givetvis ingen fara.
 
:confused:
Vågar jag använda det utan mellanliggande byggcentral ?!
 
Styx skrev:
:confused:
Vågar jag använda det utan mellanliggande byggcentral ?!
Jag hade inte gjort det!

Är det jordfelsbrytare i byggcentralen?
Det borde vara det om den är hyffsat modern.

Du kan troligtvis inte förlita dig på att generatorn orkar driva en så stor felström att vanliga säkringar eller dvärgbrytare (automatsäkringar) löser!
Så ett termiskt skydd av något slag hade nog varit på sin plats att montera också!
 
Det sitter en liten svart knapp - ser ut som överhettningsskydd brukar göra. I övrigt finns inga "ström"reglage på den..
Men den är rätt modern och fin annars - 2005 är den tillverkad..
 
f91jsw skrev:
Fast det kan ju inte ske med ett 9 hk-elverk... Spänningen vid apparaten vid kortslutning dyker snabbt till noll (säkert snabbare än 0.4 s).
Hur vet du att spänningen snabbt dyker till noll?

Om du kopplar in en felkretsimpedans (t.ex. dina ledningar i din installation som du kopplar in dig på) istället för en stum jordslutning direkt vid verket, blir felströmmen så stor att generatorn stannar och inget/ingen skadas?
 
Styx skrev:
Det sitter en liten svart knapp - ser ut som överhettningsskydd brukar göra. I övrigt finns inga "ström"reglage på den..
Men den är rätt modern och fin annars - 2005 är den tillverkad..
Den knappen KAN vara ditt skydd, konsultera bruksanvisningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.