Någon som har några funderingar på vilket som är bäst:

* Elvärmeslingor i betongen.
* Elvärmeslingor i flytspackel över plattan.

Skall gjuta en platta (~12m2), isolering under och har tänkt ha klinkergolv över.

Formen står uppställd (20cm isolering underst), armeringen lagd och skall nu välja vilken typ, och funderar egentligen mest på vilket som har bäst driftskostnad...
 
Det finns ju slingor för båda ändamålen, slingan att gjuta in i betongen är ju kortare och har högre effekt per meter och läggs med större cc avstånd, anledningen till det är ju att värmen sprids jämnare i betongen men att det därmed behövs högre effekt per löpmeter för att värma upp golvet än att lägga slingan i flytspackel.direkt under klinkersen. T.ex Nexans rotkabel har en effekt på 10W/m medan kabeln för ingjutning har 17W/m.

Rent komfortmässigt inbillar jag mig att ingjutning är att föredra då värmen sprids jämnare, Rotkabeln läggs ju tätare men man kan ändå känna skillnader om man går barfota.

Driftsmässigt vete katten men totaleffekten på dom olika slingorna blir ganska lika oavsett om du väljer Rot eller ingjutning.
 
I teorin blir driftskostnaden något lägre ju längre upp slingorna ligger, men det har nog inte särskilt stor betydelse i praktiken. Fördelen med att ha dem längre upp kan i och för sig vara att systemet blir lite snabbare på att ändra temperatur, inte lika trögt.
 
Så jag bör då lägga slingorna i grunden nu när jag har möjlighet...
 
Jag gav ju exempel på två små fördelar med att inte gjuta in dem i betongen, men visst, det går ju också bra. Du slipper ju kostnaden för flytspackel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.