Idag har en elektriker lagt elvärmekabel på badrumsgolvet. Imorgon ska det flytspacklas. Kom hem nyss o checkade o då såg jag att han nästan lagt ner elslingorna i golvbrunnarna. Ska /får det vara så?? ImageUploadedByByggahus.se1371586097.818219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1371586113.681857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det måste dit en förhöjningsring, minsta som finns är 13mm, är den brunnen långt från duschen? Isåfall kanske det ska dit en 25mm förh.ring


men det såg onekligen märkligt ut
 
nino skrev:
Det måste dit en förhöjningsring, minsta som finns är 13mm, är den brunnen långt från duschen? Isåfall kanske det ska dit en 25mm förh.ring


men det såg onekligen märkligt ut
Den första bilden är på golvbrunnen för duschkabinen. Jag tror (som man egentligen bara gör i kyrkan) att det är galet eftersom golvkillen sa att det inte skulle dras värmekabel runt golvbrunnarna.
Ja, förhöjningsringar ska monteras.
 
det finns 2 olika sätt när det gäller värmekablar och golvbrunnar, antingen lägger man ingen kabel vid brunnen med ett kallt golv som följd (endel hävdar att golvet värms upp av duschvattnet innan man går in i duschen)
eller så drar man kabeln vid brunnen och får ett varmt golv ( som kunden har beställt)

beroende på höjden på ringen så får man hålla sig olika långt från brunnen, så att man får spackel ovanför kabeln
 
Min elektriker lägger sig oftast ca. 20cm utanför brunnsflänsen och menar på att det blir tillräckligt varmt ändå vid brunnen och samtidigt underlättar det vid flytning så man slipper förhöjningsringar och skit...

Dock ser detta inte superproffsigt ut tycker jag... :surprised:
 
I duschen behöver man ju ingen golvvärme. Det blir ju varmt av vattnet.
 
Nyfniken skrev:
I duschen behöver man ju ingen golvvärme. Det blir ju varmt av vattnet.
Men det snabbar på upptorkningen i den mest utsatta delen av badrummet. Nog en ganska så bra anledning i mitt förmenande.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Lite sent nu, men varför satte man inte brunnarna i rätt höjd från början? På den sista bilden har de ju dragit kabeln över brunnen ju.
 
T
lordi skrev:
Lite sent nu, men varför satte man inte brunnarna i rätt höjd från början? På den sista bilden har de ju dragit kabeln över brunnen ju.
Nja, inte riktigt men nästan!
 
Tänk på att säkervatten inte gäller med förhöjningsringar.
 
Pataradiata skrev:
Tänk på att säkervatten inte gäller med förhöjningsringar.
Det var nytt för mig. Menar du verkligen att de förhöjningsringar som säljs till moderna brunnar inte skulle vara godkända?
 
hempularen skrev:
Det var nytt för mig. Menar du verkligen att de förhöjningsringar som säljs till moderna brunnar inte skulle vara godkända?
Ja för de ska tydligen inte hålla tätt. Han som höll säkervatten kursen jag var på sa det iaf. Kolla gärna upp det men jag går efter det han sa.
 
Nej då förhöjningsringarna från både Purus och Jafo är typgodkända och utprovade tillsammans med golvbrunnen. Följer man monteringsanvisning så följer man fortfarande säker vatten 2011:1.
 
T
Som sagt, dom är godkända. Hade varit väldigt konstigt att marknadsföra produkter som inte är godkända, eller hur:rolleyes:
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara en begreppsförvirring. Det har väl förekommit att man vid badrumsbyggen har behållit den gamla brunnen men höjt den med ring för att klara flytspackling. OCh då har man dels behållit en brunn som borde bytas. Dels kanske inte använt förhöjningsring avsedd för just den brunnstypen?

Vid nyombyggnad borde man ju placera brunnen på rätt höjd så att det inte behövs en ring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.