Vi köpte en ac färdigt till sommaren, den är monterad. Det som saknas är elen. Eftersom vi inte hade något lämpligt ställe i närheten som är jordat så drog installatören ut stickkontakten på utsidan. Där hänger den nu i väntan på en elektriker. Min fråga är då om jag kan ta en förlängningssladd för utomhusbruk och dra den några meter bort till uttaget på altanen? Finns det några regler kring det? Är det tillåtet dvs.
 
tommib
Det enkla svaret är nej, det är inte tillåtet. En fast monterad apparat ska också anslutas fast.

Jag förstår dock inte riktigt. Om ni har ett uttag på altanen några meter bort, är inte det i närheten? Det kanske inte var lämpligt....
En AC/LLVP är vanligen en ganska stor last och bör ligga på egen grupp i centralen. Att ansluta en sådan med skarvsladd till ett vanligt uttag är att be om problem och mycket olämpligt. Helst ska det som sagt dras fram en helt egen matning från centralen till den. Var inte det något installatören informerade om?

Rent elektriskt går det förstås men du får risk för brand, risk att utlösa säkringen mm.....
 
Okej, han sa att han inte har behörighet för elinstallationen, då ska jag ringa en elektriker imorgon som får komma och hitta en lösning :) Tack för svaret.
 
tommib
Nej, det har man ju vanligen inte som kylmontör. Men då förstår jag fortfarande inte varför det hade spelat roll om ni hade "haft något lämpligt ställe i närheten". Behörighetskravet är samma oavsett....

Det bästa är att ringa en elektriker som kan fixa det. Om dragningen från centralen inte är allt för lång/krånglig borde det inte bli så dyrt....
 
Mm, tycker också det låter konstigt därför jag tänkte att den bara skulle kopplas in i ett jordat uttag därav min fråga. Varken jag eller maken kan något om el och är väldigt försiktiga med det så därför har vi inte gjort något innan vi kollat upp hur det ska vara.

Vi har elcentralen utomhus i närheten, så det borde väl inte vara några problem hoppas jag. Kanske måste säkra upp också samtidigt från 16 till 20 för att vara på den säkra sidan.
 
Om ni inte hade något jordat uttag i närheten så kanske ni har ett ojordat, dvs rummet har ojordade uttag? Då ska inte heller ACn jordas! Men det beror på hur den ser ut och vad tillverkaren säger i bruxet. Vi behöver alltså mer uppgifter här. Även dess märkeffekt är av intresse.

Det finns egentligen inget hinder att ansluta en fast monterad apparat med stickpropp, även om fast anslutning kan vara lämpligare. Men man får inte dra en anslutningskabel genom ytterväggen och sätta en stickpropp på utsidan. Det kanske inte går att hitta en specifik regel mot det, men det bryter mot allmän god praxis.
 
En AC har väl en utedel och en innedel. Då kan det väl inte vara OK att ansluta ojordat?

Så här skriver Panasonic:
http://www.panasonicluftvarmepump.se/elanslutning-till-utedel-eller-innedel-med-panasonic-varmepump/

Jag surfade runt lite och det verkar vanligast att man ansluter med stickpropp.

http://energi-bloggen.se/2013/10/14/eldragning-for-luftvarmepump/

http://www.varmepumpar-stockholm.com/luft-luftvarmepump/installation/

Vad händer egentligen om man har en äldre elinstallation med ojordade uttag på insidan och man ansluter AC'n jordat på utsidan... Då för man ju in jord i rummet, skall då alla uttag i rummet jordas?
 
Redigerat:
Olle61 skrev:
En AC har väl en utedel och en innedel. Då kan det väl inte vara OK att ansluta ojordat?

Så här skriver Panasonic:
[länk]

Jag surfade runt lite och det verkar vanligast att man ansluter med stickpropp.

[länk]

[länk]

Vad händer egentligen om man har en äldre elinstallation med ojordade uttag på insidan och man ansluter AC'n jordat på utsidan... Då för man ju in jord i rummet, skall då alla uttag i rummet jordas?
Oftast är väl innerdelarna dubbelisolerade, m.a.o. är det inte akutellt med jord på insidan.
De flesta elradiatorer jag har sett har varit jordade även i rum som i övrigt varit ojordade, och vattenburen värme för i regel in jord i ojordade utrymmen.

Sammanfattningsvis verkar man inte bry sig om "värme-jord" i rum utan bara "elinstallations-jord", vilket naturligtvis är samma sak och feltänkt.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
christoffer09 skrev:
Sammanfattningsvis verkar man inte bry sig om "värme-jord" i rum utan bara "elinstallations-jord", vilket naturligtvis är samma sak och feltänkt.
Det är därför metoden "isolerad miljö" är bortplockad.
Det kanske tolkades lite för rundhänt redan från början?
 
Acn sitter i trappan, i hallen uppe och sovrummet närmast är det ojordat, vardagsrummet är jordat.

Var går gränsen för vad som är samma rum? Den sitter alltså högst upp i trappan, måste ha en trappstege för att nå den. Räknas hallen uppe som samma rum? Där finns endast 1 uttag och en strömbrytare som numer inte går till någon lampa, vilket vi då kan koppla bort?
 
Redigerat:
Mikael_L
christoffer09 skrev:
Sammanfattningsvis verkar man inte bry sig om "värme-jord" i rum utan bara "elinstallations-jord", vilket naturligtvis är samma sak och feltänkt.
Nu är inte alls "vattenburen-värmesystemsjord" samma sak som "elinstallations-jord", (kan möjligen ev vara det någon gång), men har ofta en viss elektrisk koppling till varandra så det blir nästan-samma-sak, typ.

Men jag förstår hur du menar, och håller med.
Men sprid bara inte myten att en diskbänk eller ett vattenburet element är samma sak, eller lika bra som "riktig elektrisk skyddsjord".
 
Mikael_L skrev:
Nu är inte alls "vattenburen-värmesystemsjord" samma sak som "elinstallations-jord", (kan möjligen ev vara det någon gång), men har ofta en viss elektrisk koppling till varandra så det blir nästan-samma-sak, typ.

Men jag förstår hur du menar, och håller med.
Men sprid bara inte myten att en diskbänk eller ett vattenburet element är samma sak, eller lika bra som "riktig elektrisk skyddsjord".
Syftade på EL-värme-jord och inte VATTENBUREN-värme-jord.
 
Mikael_L
OK, ja då är jag ännu mer med dig. :)
 
tardis skrev:
Acn sitter i trappan, i hallen uppe och sovrummet närmast är det ojordat, vardagsrummet är jordat.

Var går gränsen för vad som är samma rum? Den sitter alltså högst upp i trappan, måste ha en trappstege för att nå den. Räknas hallen uppe som samma rum? Där finns endast 1 uttag och en strömbrytare som numer inte går till någon lampa, vilket vi då kan koppla bort?
Man kan klassa "samma rum" som de uttag man når emellan, närmaste bestämt i de fall man når mellan två apparater som är anslutna till varsitt uttag. Om ACn sitter högt upp och är onåbar så spelar det alltså ingen roll, den kan jordas om tillverkaren föreskriver det trots att rummet för övrigt har ojordade uttag.

Om det finns ett uttag och även en strömbrytare i närheten så borde det inte vara så besvärligt att dra fram en (jordad) matning till ACn uppe i taket. Man kan behöva komplettera med en jordtråd i rören från centralen, men det låter ändå som ett litet jobb för en elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.