Hej!
Har precis köpt en bostadsrätt och blev fundersam kring denna montering. Är detta ett korrekt sätt rent juridiskt att montera elen under vattnet?
Tycker det verkar idiotiskt men kan inget om vad som gäller vid elinstallation.

Detta är i badrummet i en zon 2.

Tack!
 
  • Elinstallation i badrum med strömuttag placerat under en vattenkran, risk för vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är lagligt vet jag inte men är inte att rekommendera och något du bör åtgärda :)
 
Byt till ett kapslat IP44-uttag tänkte jag föreslå men kanske lika bra att ta dit en elektriker eftersom det ser ut att vara föberett för en tvättstapel där - du kan vilja ha igång både tvättmaskin och torktumlare samtidigt och då krävs viss eftertanke i matningarna.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Byt till ett kapslat IP44-uttag tänkte jag föreslå men kanske lika bra att ta dit en elektriker eftersom det ser ut att vara föberett för en tvättstapel där - du kan vilja ha igång både tvättmaskin och torktumlare samtidigt och då krävs viss eftertanke i matningarna.
Tack för svar!
Jag har inte tänkt sätta dit en tvättmaskin i närtid så inget akut, vill egentligen bara veta om denna lösning är i enlighet med konstens alla regler, tänker boverkets byggregler osv. så att jag inte kan åka på något skit när jag väl ska sälja lägenheten i framtiden.
 
K kamra skrev:
Tack för svar!
Jag har inte tänkt sätta dit en tvättmaskin i närtid så inget akut, vill egentligen bara veta om denna lösning är i enlighet med konstens alla regler, tänker boverkets byggregler osv. så att jag inte kan åka på något skit när jag väl ska sälja lägenheten i framtiden.
Såg nu att det var plomberat. Då tror jag inte du behöver ha anledning att oroa eller fundera på att ta bort det. Och skulle du använda det till tvättmaskin skulle jag också se det som en låg risk.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Såg nu att det var plomberat. Då tror jag inte du behöver ha anledning att oroa eller fundera på att ta bort det. Och skulle du använda det till tvättmaskin skulle jag också se det som en låg risk.
Okej skönt. Tack för svar!
 
K kamra skrev:
Tack för svar!
Jag har inte tänkt sätta dit en tvättmaskin i närtid så inget akut, vill egentligen bara veta om denna lösning är i enlighet med konstens alla regler, tänker boverkets byggregler osv. så att jag inte kan åka på något skit när jag väl ska sälja lägenheten i framtiden.
Du löper ingen risk vid försäljning, detta är ju fullt synligt för en intresserad köpare.
 
Om du med "zon 2" menar ("elektriskt") område 2 så får det inte finnas ett uttag där öht. Uttag ska placeras i oklassat område.
För det andra är kranen inte avsedd för att spola vatten i ett kar, även om man skulle kunna fylla en hink. Kranen är avsedd för tvättmaskin, och den kopplingen ska normal inte räcka. Så uttaget bör ha nödvändigt skydd mot väta även om IP21 kan vara diskutabelt. IP44 hjälper dock inte om man vill använda uttaget t.ex till TM då uttag normalt inte håller IP44 med stickpropp i.
 
Med andra ord förordar du en fast anslutning av TM & TT via kapslad IP44+ dosa som caset presenterats, och förslagsvis två faser el åtminstone grupper framdragna för att kunna köra maskinerna samtidigt. Det är alltså läge att få dit en kvalificerad elektriker från dessa antaganden - och att det faktiskt ska installeras en tvättstapel där vilket inte finns idag.

Jag är litet nyfiken på varför det sitter ett helt vanligt uttag där och vem som kan tänkas ha satt dit detta.
 
Jovisst, uttagets placering ser ut att vara direkt olämpligt, och av en ovanlig typ i badrum. Normalt sätts ett IP44-klassat uttag högre upp. Men av bilden går det samtidigt inte att säga att det är direkt fel, och det kommer sannolikt också att fungera bra till dess man kör TM+TT... Så fackmannamässigt kan man inte säga att det är.
 
Myrstacken
H Harald Blåtumme skrev:
Jag är litet nyfiken på varför det sitter ett helt vanligt uttag där och vem som kan tänkas ha satt dit detta.
Tror det är original..
Verkar ju som någon gjort det seriöst och t om lagt mjukfog runtom...
Ajajajaj missade besiktningsmannen detta??
Eller var det som det brukar vara i villor att besiktningsmannen skiter i elen :thinking:

Förlåt bostadsrätt
 
Det jag som lekman reagerade på är att man satt ett vanligt vägguttag så nära en spilltratt där det kan skvätta en del ibland. Det där med zoner, bara att slå upp på google vad som gäller efter hur det ser ut hos dig. Sedan vet jag att det slarvas mycket med matningar av i detta fall troligen två väldigt effektkrävande maskiner, uppskattar 10 + 10 A. Det gör man inte via ett uttag av den typ som visades.

Som Bo.Siltberg säger så är det strängt taget inte tillräckligt med IP44-klassade uttag i utsatt miljö om man har en stickpropp ansluten vilket gör att jag tycker det är en litet knepig historia med denna IP-klassning ”in the first place” - varför installera uttag om man inte har något som är anslutet till uttagen? IP-klassning borde rimligen gälla för anslutningsdon i normal driftssituation, Men det är som det är. I vissa miljöer ska prylar av viss IP-klassning vara installerade så är det bara, för övrigt gäller sunt bondförnuft och omdöme. Inga regler kan helt förhindra missöden.
 
Det finns ingenting i elinstallationsreglerna eller någon annanstans som förbjuder att ett uttag monteras på detta sätt.
Lämpligheten kan dock diskuteras, (Skulle dock vilja hävda att det är ganska vanligt förekommande under diskbänkar Tex. gällande vägguttag för DM)
Dock är det Inte alls vanligare att man sätter in Ip44 uttag i badrum generellt. Det vanligaste är IP21.
Det kan även vara ett uttag godkänt för och inkopplat med 2 stycken olika faser. Inga konstigheter det heller och då vips kan man använda TM+TT samtidigt.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Poängen är som jag ser det att detta inte är ett typfall av att bara byta ett okapslat vägguttag mot ett kapslat av tillräckligt hög IP-klass - vilket man i princip skulle få göra om man har nödvändig kunskap som privatperson.

Som det ser ut idag: inga problem alls eftersom ingenting är anslutet, inga spilltrattar som kan skvätta etc. Det är när anläggningen tas i bruk som jag förordar att en kvalificerad elektriker tar en ordentlig titt, inte minst för att se till att de maskiner som ansluts får vettig matning och det är inget som faller under typfallet ”byta vägguttag”.
 
Tack för alla svar. Med zon2 menar jag våtzon 2.
Då tolkar jag det som att rent juridiskt är det kanske okej men ganska olämpligt och inte särskilt fackmannamässigt monterat?
Jag fick kvalitetsdokument på badrummet och där står allt som godkänt. Sen om besiktningsmannen missat detta, skitit i det eller om det är en helt godkänd montering vet jag inte.
Hursomhelst förstår jag det som att jag bör ta dit en kvalificerad elektriker innan jag eventuellt monterar in både tvättmaskin och torktumlare, vilket troligtvis inte kommer hända dock.
Däremot ska det vara rätt grejer för att klara av endast en tvättmaskin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.