Hej,
Ska ha ett eluttag till eltandborste under kommoden, se bild.
Det kommer att vara ett duschdraperi mot duschhörnan. Ev en kortare glasskärm, 1-2 dm ut från väggen.

Vilken typ av uttag ska jag använda under kommoden? Gär det med "vanligt" eller ska det vara IP-klassat?

Mvh,
Jakob

Badrum med handfat, kommod, duschstång och tvålkopp, undran om eluttagstyp under kommod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Enligt reglerna för våtrum får du inte ha ett uttag där, oavsett IP-klass (som för övrigt bara gäller när uttaget inte är i bruk). I praktiken är det möjligt men det kan bli svårt att hitta en elektriker som säger ok.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tack för svar.
Kanske en teoretisk fråga: Får jag montera en IP-klassad kopplingsdosa där, och ha tandborsten fast inkopplad?
Mvh,
Jakob
 
Låter som en högst tvivelaktig lösning med en fast ansluten laddstation för en eltandborste.
Inget som jag i alla fall skulle vilja ha i mitt badrum.
 
tommib
Kopplingsdosa tror jag skulle vara ok men jag håller med etompau ovan, inget jag skulle vilja ha.

Sett till riskerna tror jag att det inte är något som helst problem i praktiken med ett uttag där men formellt är det som sagt inte ok.
 
Laddstationen är typgodkänd med stickpropp, du kommer att ändra dess konstruktion om stickkontakten klipps bort, som då tex omöjliggör rengöring av laddstationen i spänningslöst tillstånd.
 
tack fö förklaringen. Håller med. :)
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
etompau skrev:
...som då tex omöjliggör rengöring av laddstationen i spänningslöst tillstånd.
Man får väl komplettera med en allpolig, låsbar säkerhetsbrytare. :rolleyes:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib skrev:
Enligt reglerna för våtrum får du inte ha ett uttag där, oavsett IP-klass (som för övrigt bara gäller när uttaget inte är i bruk). I praktiken är det möjligt men det kan bli svårt att hitta en elektriker som säger ok.
Stämmer detta verkligen? Fungerar inte kommoden som en barriär som bryter zonen kring duschhuvudet?
 
pelpet skrev:
Stämmer detta verkligen? Fungerar inte kommoden som en barriär som bryter zonen kring duschhuvudet?
Det borde bli en bra barriär om jag tätar med silikon mellan handfat/kommod och vägg.
 
För att uttaget i lådan där tandborsten (laddstationen) är placerad ska anses vara oklassat område så handlar om att man inte ska kunna nå fram till uttaget ifrån duschen, en armräckvidd på 120 cm i detta fall med en dusch utan kar. Skåp har varit på tapen tidigare men här tycker jag det står solklart att man ledigt når in i lådan från duschen när luckan är utdragen. I praktiken skulle det säkert fungera utmärkt, torrt och fint i lådan och ingenting man gräver i från duschen, men formellt kan jag aldrig tänka mig att det kan anses ok.

Avsaknad av duschkar gör det också till område 1 som kräver fast anslutning. Det är väl inte förbjudet att ansluta en tandborste fast men... Hade man kunna få det till område 2 så hade uttaget kunnat placeras på högra sidan handfatet, minst 60 cm från karkanten, i värsta fall på andra sidan muggen. Min laddstation är dubbelisolerad och håller IP67 så ur den synvinkeln är det inga problem.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Sätt uttaget högt uppe en bit till höger om handfatet och en hylla under att ställa laddaren på.
 
Fast då skall det upp på 225cm (hoppas jag minns sifran rätt) höjd för att komma ur område 1. Alternativt 120cm till höger om duschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.