Hej! Bor i relativt nyköpt hus. Lade märke till att det finns flera eluttag under diskhon i köket (se bild). På vänster sida finns ugn/spis och på höger sida finns diskmaskin och mikrovågsugn. Min spontana reaktion är att detta inte kan vara godkänt/ok ur elsäkerhetssynpunkt. Vad tror ni, är detta ok? Dags att ta in elektriker och dra om? Vore tacksam för feedback.

/Hakan
Flera eluttag med anslutna kablar under diskho med synlig vattenlås och avloppsrör i ett köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så är det väl i 99% av köken.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Så är det väl i 99% av köken.
Inte min erfarenhet, men det kan väl stämma. Så inga konstigheter alltså?
 
Klamring och avmantling lämnar väl en del att önska.
Om du tänker på risken med vatten så är det inget större problem. Det ska inte vara vatten under diskhon.
 
Det enda konstiga och felaktiga är väl den märkliga matningen till perilexuttaget. Oklamrat...
 
  • Gilla
Hackson
  • Laddar…
Och att det knappast varit en elektriker där sedan köket byggdes om förra gången. ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Klamring och avmantling lämnar väl en del att önska.
Om du tänker på risken med vatten så är det inget större problem. Det ska inte vara vatten under diskhon.
Ok, tack för svar, bra att veta. Inte jätteinsatt inom el, vad menas med avmantling?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Och att det knappast varit en elektriker där sedan köket byggdes om förra gången. ;)
Jo, vi märkte ganska tidigt att det är rätt kassa hemmafixare som gjort om köket. Jag är ingen elektriker uppenbarligen, men tycker att man ser nästan direkt att det inte är en elektriker/proffs som dragir elen där. Det brular ju klammras och se prydligt ut om inte annat.
 
Placeringen i sig är ok men det jag reagerar på och som pekar mot hemmagjort är dels att mjuksladdarna går genom små hål, de har alltså monterats isär, dragits genom hålen och sedan satts ihop igen. Det normala är att man tar hål med tex en dosfräs så att stickproppen går genom. Sedan är klamringen lite eljest och sist men inte minst är det inte säkert att vidarematningen till enfas från perilexuttaget är ok.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Övre uttaget till vänster i bild är spisen inkopplad där?
 
tommib
Den usla klamringen av det elektriska har också spillt över till VVS-delen. Rören ska klamras betydligt bättre än vad det är gjort. Hur det ska göras framgår av Säker Vatten så det är enkelt att kolla och fixa själv. Framför allt är det vattenslangen till diskmaskinen som måste klamras bättre, det är en känd skadeorsak att den hänger löst. Samma för avloppsslangen till diskmaskinen.
 
  • Gilla
Hackson och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Övre uttaget till vänster i bild är spisen inkopplad där?
Jag skulle tro det, men är inte helt säker.
 
tommib tommib skrev:
Den usla klamringen av det elektriska har också spillt över till VVS-delen. Rören ska klamras betydligt bättre än vad det är gjort. Hur det ska göras framgår av Säker Vatten så det är enkelt att kolla och fixa själv. Framför allt är det vattenslangen till diskmaskinen som måste klamras bättre, det är en känd skadeorsak att den hänger löst. Samma för avloppsslangen till diskmaskinen.
Tack, skall kolla upp detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.