Har tvättstuga/duschrum i källaren och 3 faser är framdragna till boxarna på bilden (boxarna ligger på separata säkringar). Man har kopplat vidare en fas till uttag på kabel som ni ser och tvättmaskinen är kopplad där idag.

Har inte tänkt så mycket på det innan men har köpt torktumlare så började kolla på detta nu. Finns det någon poäng med att behålla kopplingsboxarna eller borde jag ta bort dom och sätta två vanliga (eventuellt ip klassade) uttag? Dragningen av dom oanvända faserna kan få vara kvar men Wago på dom helt enkelt tills något osannolikt behov dyker upp.

Eller missar jag något? Är brytare på boxarna som ni ser, finns det någon regel om krav på det tex?
Två öppna elektriska kopplingsboxar på vägg med framdragna faser och ansluten kabel till uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två kopplingsboxar på vägg med framdragna kablar och ansluten sladd till ena boxen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska förtydliga att jag kan komma på flera möjliga lösningar som löser uppgiften men det jag är ute efter är "vad hade en elektriker gjort" som modern lösning? Uttag på kabel knuten med snöre känns inte 100% fackmannamässigt kan jag känna :)
 
Om utseendet inte är ett problem kan väl brytarna få sitta kvar, med varsitt ip-klassat vägguttag strax under.
Ser ut att bli väldigt högt upp om man tar bort dem och ersätter med uttag direkt.

Som det är gjort nu med "skarvsladd" är mycket riktigt inte ok.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.