S
Hejsan

Några tips på vilka infällda el-uttag (schuko) som kan vara bra till garage, tänker mig något som är lite extra stryktåligt/robust då?
 
Eljo Robust tål en hel del.
 
S
Den hade ju kunnat vara ett alternativ ja, men det var väldans vilka gigantiska täckramar de har till dessa.
 
Ska det vara robust så är det lite grövre.
Du behöver inte något mera robust om du sätter uttagen på vettiga ställen.
Ett dumt ställe är nere vid golvet, ännu dummare är under arbetsbänken.

ELJO eller ELKO standard håller även i ett mekgarage.

Protte
 
S
Fast de där kändes inte direkt "grövre" utan mer bara "väldigt utsmetade". Har inget emot att det är "lite grövre", det gör ju sig i en verkstad :) Det blir antagligen vanliga uttag.

Uttagen sitter, så klart, i lämplig höjd, lätt åtkomliga, där de behövs :) Inga uttag sitter nära golvet eller under några arbetsbänkar (det verkar utomordentlig korkat att ha dem där ;) )
 
Köper du uttag av bra kvalitet ( tex ELKO) så är dom tillverkade av "okrossbar" (termoplast) plast däremot hittar man en del "billiga" uttag som är tillverkade av härdplast som har tvivelaktig hållfasthet.
 
Cewes lättmetalluttag är bra.
Men de kostar en hel del!
E nummer E1896812 dubbelt uttag
71480.jpg
 
S
HSP skrev:
Cewes lättmetalluttag är bra.
Men de kostar en hel del!
E nummer E1896812 dubbelt uttag
[bild]
Ja, de ger ju rätt intryck :)
Synd att de inte finns i infällt montage (eller gör de det?), sitter dosor på väggen.
 
Snickerick skrev:
Ja, de ger ju rätt intryck :)
Synd att de inte finns i infällt montage (eller gör de det?), sitter dosor på väggen.
missade att du skrev infällda i första inlägget.
 
Snickerick skrev:
Den hade ju kunnat vara ett alternativ ja, men det var väldans vilka gigantiska täckramar de har till dessa.
Är det de uttag jag tror att det är finns det fyra extra fästhål i locket för skruv i väggen, hindrar uttaget från att följa med om någon drar i sladden.
 
S
Fotografen skrev:
Är det de uttag jag tror att det är finns det fyra extra fästhål i locket för skruv i väggen, hindrar uttaget från att följa med om någon drar i sladden.
Ja, de har extra fästhål, men det spelar väl ingen roll om man drar i sladden eller kontakten, kraften på uttaget borde bli densamma oavsett. Utom möljigen om man drar sladden i vinkel.
 
Dom extra hålen gör uttagen "vandalsäkra" ingen osnuten snorvalp kan med en välriktad spark förstöra ett Ejlo Robust.
Men jag är rätt säker på att ett "vanligt" kvalitetsuttag fyller sin funktion i ett vanligt garage/verkstad. Ska man hålla på och spola och damma kan man använda infällda IP44 uttag.
 
HSP skrev:
Cewes lättmetalluttag är bra.
Men de kostar en hel del!
E nummer E1896812 dubbelt uttag
[bild]

Har en del erfarenheter från min arbetsplats där det finns gott om dom:
Dom är tyvärr inte så robusta som priset ger sken av.
Insatserna i plast är väldigt sköra men ganska lätta att byta.
Och många verkar vara irriterade på låsöglan, så då åker hammaren fram och så slår man helt enkelt bort den med ett hål rakt in i uttaget som följd :mad:

Och så är dom ju inte infällda förstås...
 
Vi har också massor av dessa uttag på min arbetsplats,
Har inte upptäckt att insatserna går sönder ofta. men det har hänt, insattserna är som du skrev enkla att byta.
Kan tänka mej att de spricker när/om man drar sladden som är istoppad i sidled kraftigt.
Men då håller inte "plast" uttagen nå bättre.
Låsöglan är i vägen om man ska i med en AC adapter / batterielliminator, då vi inte behöver låsbarheten så kapar vi bort låsöglan vid montaget, låsöglan kapar vi med bågfil.

Men som sagt de är till för utanpåliggande montage tyvärr.
 
Redigerat:
Hej, lånar tråden lite.

Jag har precis ett sådant Cewe-uttag på baksidan av huset och en av insatserna är just trasigt. Jag förstår att de är lätta att byta men var får man tag i dem? Jag har letat runt både IVL (I Verkliga Livet) och på nätet men inte funnit några. Tips någon?

Mvh
Fred
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.