Under senare år har flera av våra eluttag i sommarstugan blivit så tröga att det knappt går att sätta i en kontakt utan att bruka våld (vilket känns obehagligt). Vad kan det bero på, och behöver man byta hela uttaget tro? (Vill inte hålla på att öppna och pilla i uttagen själv).
 
  • Gilla
Ren
  • Laddar…
Är det tröga i själva petskyddet (längst ut) eller är det trögt längre in i uttaget?

Jag misstänker att det är petskyddet som är trögt.
Bryt strömmen till uttaget, slå från/ta ur säkring.
Skruva loss höljet på uttaget och smörj petskyddet med lite låsolja, använd inte silikon, montera tillbaka höljet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipset!
 
MultiMan
Demmpa skrev:
Är det tröga i själva petskyddet (längst ut) eller är det trögt längre in i uttaget?

Jag misstänker att det är petskyddet som är trögt.
Bryt strömmen till uttaget, slå från/ta ur säkring.
Skruva loss höljet på uttaget och smörj petskyddet med lite låsolja, använd inte silikon, montera tillbaka höljet.
Varför ska man inte använda silikon till petskydd i plast? Det smörjer överlägset bäst och med långtidseffekt. Jag har nog smort 300+ petskydd med silikonspray utan att ha märkt några problem.
 
Mikael_L
För att silicon och el är dåliga kompisar, om det (när det) kommer på de elektriska kontaktytorna så isolerar siliconet med varmgång som resultat.
Man kan ju försöka använda siliconsmörjningen bara där det inte är elektriskt, men den har en fantastisk förmåga att krypa och sprida sig så ... ;)

Annars är den rätt perfekt, med ordentlig långtidsverkan och den skadar eller missfärgar absolut ingen plast.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
MultiMan
Finns det någon som upplevt detta eller är det bara en teoretiskt baserad oro? Som sagt har jag smort massor av uttag, även sådana som går 10A konstant under många timmar (vanlig schuko), aldrig märkt några problem och detta handlar om minst 10 år, troligen det dubbla.
 
Med exakt vad har du smort? Det finns "silikonspray" och andra sorters "silikonspray" som mycket väl kan vara ofarliga för kontaktytor.
 
MultiMan
På senare år oftast detta:

En burk silikonspray från Würth med text och illustrationer av användningsområden.
 
Baksidan hade nog varit intressantare (men jag förstår nog i och för sig inte exakt vad man ska titta på i innehållsförteckningen). Jag ser i alla fall en stickkontakt på framsidan så den får väl antas vara ofarlig :) Lite väl missledande namn bara.
 
Silikon är rätt olämpligt i många sammanhang. Dess största problem är att det kryper så lätt. Det är absokut förbjudet i närheten (flera meter) av något man ska löda, måla, mura på eller liknande. I samband med gnistor (strömbrytare, kontaktdon t ex) fälls rent kisel ut som isolerar utmärkt.

Teflon kryper mindre och är bättre på det viset. Genomhärdad silikon är lite bättre, men ofta har härdaren avdunstat lite, och då kryper silikonet och gör målning svårt.
 
petersv skrev:
...I samband med gnistor (strömbrytare, kontaktdon t ex) fälls rent kisel ut som isolerar ...
Kiseldioxid skall det vara, alltså ren sand. Kisel i sig är en halvledare. ;)

Annars har jag fått höra av två oberoende elektriker att vitt vaselin gör susen i tröga petskydd. Det används ju trots allt i svagströmssammanhang för fukttätning och har direktkontakt med spänningsförande delar.
 
MultiMan
Jag har fortfarande inte fått någon feedback om det är någon som fått varmgång i sina kontakter pga silikonspray. Jag finner det osannolikt, baserat på egen erfarenhet. Jag som forumräv ser mycket teoretiskt tyckande i många olika forum, men alltför sällan underbyggt av praktisk erfarenhet. Byggahus är lite av ett undantag med kunniga yrkespersoner som Bo! Det är därför jag ställde frågan från början.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Just i samband med eluttag har jag ingen erfarenhet, men det ÄR olämpligt. På 70- talet var det vissa tillverkare av potentiometrar (vrid mostsånd som används för volymkontroll i radio/TV), som började smörja axeln med silikonfett. Det fungerade bra i några år, sedan börjae volymen skrapa. Det kom ut fett som kröp ut på kolbanan, där fetet kom ut blev det totalt avbrott, med skrap som följd.

Det finns exempel på att silikonolja använts i industrin, det har bla. använts i ultraljudsvetsning (man svetsar ihop platsdetaljer med ett "munstycke" som viberar med hög frekvens.

Det har då uppstått brand, silikonoljan kokar och följer med brandgaserna. När gaserna kommit på kallare ytor, som ex. kontaktytor i apparater, maskiner osv. i fabriken, blir kontakterna fint isolerade. EN väldigt begränsad brand förstör på det viset allt elektriskt på flera hundra kvm fabriksgolv, med enorma skadesummor. De flesta tillverkningsindustrier har numera ett totalförbud för silikonolja, det gäller även silikonhaltig handkräm som inte ens får finnas i omklädningsrum osv.
 
MultiMan
Du pratar ju om helt andra saker, hempularen, ändå är du helt säker på att det "ÄR" olämpligt att smörja petskydd i plast med?
 
Njaa, brand är ett lite speciellt osedvanligt effektivt sätt att sprida silikon. Men silikon på det yttre höljet vid barnskyddet kan lätt smitta av sig på kontaktpinnarna, och därmed hamna inne i den elektrikska delen av uttaget. Det räcker med otroligt tunna lager för att det skall bli dålig kontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.