Hej!

Kan man sätta eluttag/strömbrytare på fasat kakel? Uttaget kommer ju inte sitta tätt mot kaklet hela vägen. Är det ett problem? Kommer det se skit ut? Kan det vara farligt (vatten kan komma in)?

Kaklet är redan inköpt och nu börjar jag fundera på hur jag ska lösa eluttagen. Lite sent inser jag!
 
VI har det, inget man tänker på

DSC_0103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


?pic_id=235871.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du kan ju även sätta dosorna så att de träffar mitt på en platta
 
Estetiskt är det inte så mycket att göra om det kommer på en kant. Däremot elektriskt så kan du skaffa VP2 dosor eller liknande där du kan skruva ut ringen. På så vis kan du få uttaget att ligga dikt mot ringen, således blir det "tätt" ändå.
 
ullberg
Så här ser det ut hos oss, inte så att jag gillar det, men det är rätt sällan jag tänker på det.

ImageUploadedByTapatalk1392922659.255201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Inferensmönstret kommer av ledspottarna, finns inte IRL)
 
Varför inte flytta upp elen och sätta hörnboxar i vinkeln mellan kakel och undersidan av väggskåpen istället...

MYCKET SNYGGARE och det eliminerar detta problemet också ;)
 
På den ena väggen ska det inte vara några väggskåp.
Där finns tre alternativ:
1. Sätta lampknappen på kaklet.
2. Sätta lampknappen ovanför kaklet vilket blir väldigt högt (ca 1,5m)
3. Inte kakla hela bänkskivans längd

Testade att lägga ut kakelplattorna och lägga ett uttag på och jag tyckte faktiskt det såg helt ok ut. Fasen är inte så hög. Det blir nog alternativ 1.

På den andra väggen skulle det väl gå att flytta uttaget och sätta det under väggskåpet, men det lär medföra en del bilande i betong som jag helst slipper.
 
Tryck i lite vit mjukfog i springorna

..eller..

Don't sweat the small stuff.

Jösses.

Vem tittar på det? Tänker ni inte ha något mer intressant att titta på än vägguttagen i köket?
 
ullberg
mycke_nu skrev:
Vem tittar på det? Tänker ni inte ha något mer intressant att titta på än vägguttagen i köket?
Beror väl på hur vänskapskretsen ser ut, jag har ett par elektriker i min och de har en otrolig förmåga att notera minsta miss (de säger inget men jag ser hur deras blick stannar till när de sveper över rummet... ;) )
 
Du måste allvarligt överväga att antingen skaffa nya vänner eller köpa hem mer öl.
 
ullberg
Det är väl en vanlig yrkesskada, jag är nog likadan själv, och sannolikt funderar du väl själv omedvetet lite över om inställt emisivitetsvärde verkligen är rimligt när du på fritiden ser ett termofotografi (låt vara att du kanske inte råkar på sådana när du är på besök hos vänner), eller vad det nu är som genererar inkomst i familjen nu för tiden...

/U
 
  • Gilla
Foppanr21
  • Laddar…
E
Klassisk yrkesskada. Tror att vi elektriker är värre än andra tack vare/på grund av yrkesstoltheten
 
Visst är det en yrkesskada...
Jag kan inte komma hem till folk och se en sned kökslucka utan att börja justera dem...
Jag synar alltid plattsättningar...

MEN att påstå elektriker är värre än andra "tack vare/på grund av yrkesstoltheten" var lite löjligt. :thumbdown:

Få dig själv att framstå som guds gåva och inga andra hantverkarkategorier har någon stolthet. Hhmmm... :x
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Visst är det en yrkesskada...
Jag kan inte komma hem till folk och se en sned kökslucka utan att börja justera dem...
Jag synar alltid plattsättningar...

MEN att påstå elektriker är värre än andra "tack vare/på grund av yrkesstoltheten" var lite löjligt. :thumbdown:

Få dig själv att framstå som guds gåva och inga andra hantverkarkategorier har någon stolthet. Hhmmm... :x
Prova att sova en stund till och vakna på rätt sida Paul.

Ni hantverkare skulle bara veta hur jobbigt vi hemmafixare som är bäst på allt har det. Vi ser snea plattor, vilset kök, eldosor, knasiga vvsinstallatationer, dåligt plåtjobb, krokiga snickerier när man är hos andra. Man kan inte gå hemifrån längre pga andras byggslarv. Tänk bara om man råkar passera något av dessa massproducerade lägenhetskomplex som byggs överallt nu, man behöver ju gå i terapi i veckor efteråt.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Det är väl en vanlig yrkesskada, jag är nog likadan själv, och sannolikt funderar du väl själv omedvetet lite över om inställt emisivitetsvärde verkligen är rimligt när du på fritiden ser ett termofotografi (låt vara att du kanske inte råkar på sådana när du är på besök hos vänner), eller vad det nu är som genererar inkomst i familjen nu för tiden...

/U
Det är faktiskt fel på nästa alla bilder. Speciellt rörliga. :thumbdown: :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.