Har nyligen bytt ut några eldosor i lägenheten och det har inte varit några problem. När vi skulle byta denna så ser vi att den blåa och svarta sladden sitter ”fel”, svart sitter på N och blå på L. Ska det inte vara tvärtom?
Bilden visar alltså hur den gamla dosan sitter. (Vi har ännu inte kopplat in den nya eftersom att detta gjorde oss osäkra på hur vi ska koppla in den).
En eluttag installeras, elektriska kablar synliga, vägg med spackel, en persons hand håller uttaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spelar ju ingen roll.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Spelar ju ingen roll.
Inte? Har fått för mig att nollan (N) ska vara blå och den svarta/bruna är fas (L)? Men det spelar alltså ingen roll? Varför inte?
 
Någon okunnig har kopplat neutralledaren till den L-märkta plinten i uttaget. Det har i detta fall ingen betydelse då du ju kan vända stickkontakten i uttaget.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
När du ändå ska byta uttaget, så passa på att snygga till kablarna, koppartrådarna ska inte synas utanför anslutningen
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det som är viktigt är att den gulgröna ledaren som skymtar hamnar på rätt plats.
Vilket också innebär att det ska vara ett jordat uttag där.
 
  • Gilla
Isabelleros
  • Laddar…
I Isabelleros skrev:
Inte? Har fått för mig att nollan (N) ska vara blå och den svarta/bruna är fas (L)? Men det spelar alltså ingen roll? Varför inte?
Det är lika viktigt att dom sitter rätt som det är viktigt att vända stickproppen åt rätt håll. Dvs, det spelar ingen om helst roll.
 
  • Gilla
Isabelleros
  • Laddar…
OBS att det är just i detta fall när det är ett eluttag för stickkontakt som det inte spelar någon roll. För andra applikationer kan det vara jätteviktigt att N och L kopplas rätt.

Ville förtydliga detta för TS och framtida läsare för att undvika missförstånd.
Och det är ju inte dosan som du har bytt TS (?) (Dosan är den gröna runda saken som är inbyggd i väggen som du skymtar i bakgrunden). Snarare att det är eluttagen som ni byter, om du menar bara den pryl som du håller i handen på bilden.
 
  • Gilla
Gusten_Gnuk och 3 till
  • Laddar…
Tack alla för svaren! Då kan vi alltså byta och koppla blå till N och svart till L, det känns bättre så även om det nu inte spelar någon roll.

Och ja, precis, det är den ”dosan” som är i handen på bilden som vi byter ut eftersom att det kommer med en när man köper nytt uttag. Inte själva ”urgröpningen” i väggen som håller allt på plats därinne, nej.
 
Se till att göra ett bättre jobb än föregående elektriker/hemmapulare bara. Framför allt den svarta ser väldigt tveksamt inkopplad ut. Är ens alla kardeler(små koppartrådar) instuckna eller är det några som spretar utanför?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Se till att göra ett bättre jobb än föregående elektriker/hemmapulare bara. Framför allt den svarta ser väldigt tveksamt inkopplad ut. Är ens alla kardeler(små koppartrådar) instuckna eller är det några som spretar utanför?

Absolut! Vi tvinnar alltid koppartråden innan vi sticker in dem igen :)
 
Den ska inte tvinnas.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den ska inte tvinnas.

Inte? Det är vad jag läst tidigare och jag tänker att det underlättar eftersom trådarna då går i samma riktning och inte spretar ut? Men jag är ingen elektriker så berätta gärna hur jag ska göra i sådana fall istället för att säga vad jag inte ska göra :)
 
Skala lagom långt (mall finns på uttagets baksida) och tryck kardelerna rakt in i uttaget. Fjädern kommer då att fördela trycket på varje kardel.
Ps
Trådarna styrs rätt av "hålet" där dom ska tryckas in.
 
  • Gilla
Isabelleros och 1 till
  • Laddar…
Tvinna på så kardelerna håller ihop men överdriv inte.
Problemet med spretande kardeler uppkommer väl främst när man inte har ett vettigt skalverktyg.
 
  • Gilla
Isabelleros och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.