Är det någon som känner till vad det finns för standard när det gäller eluttag i kök. När vi byggde vårt Eksjöhus så diskuterades aldrig eluttagens placering. Elektrikern som gjorde installationen borrade hål i vårt fina mönstrade kakel och satt uttagen där. I min enfald något vi inte alls räknat med. Antog att alla eluttag skulle vara under köksskåpen, men där fick vi tji..

Undrande
???
 
Vi har placerat alla vägguttag under kökskåpen utom en som är på vägg med telefon och data.

Vi tyckte att det var snyggare att ha de gömda.
 
Vi satte medvetet uttagen så att dom syns när man står vid bänken. Jag är heltrött på att dubbelvika mig själv bara för att koppla in något som står på köksbänken.

Smaken är som baken! ;)
 
MathiasS skrev:
Vi satte medvetet uttagen så att dom syns när man står vid bänken. Jag är heltrött på att dubbelvika mig själv bara för att koppla in något som står på köksbänken.

Smaken är som baken! ;)
Vi har också våra i kaklet.
Det finns ju dessutom jättesnygga formgivna uttag. Sätt ett sådant så blir ni kanske gladare???

Och jag tror faktiskt inte elektrikern har gjort fel. Om inget är föreskrivet så följer det föreskrifterna som jag minns det.
Tror att det bara säger att det skall vara ett visst antal uttag per meter bänkskiva. Eventuellt föreskrivs även att det skall vara i varje ända, och vid varje arbetyta.
Minns inte riktigt, men tror inte att ni kan få honom att ändra gratis om ni inte beställt en specifik placering.
 
Vi kör med Lexel Senso, som har uttag med täcklock! Både snyggt och praktiskt i köket och på de ställen där man vill dölja uttagen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.