Hej, jag tror att min tidigare fråga hamnade i fel forum så jag testar här bland er el-guru´s.
Jag är på väg att sätta in en induktionshäll + fläkt - som då hamnar snett till höger men nära ett vägguttag ovan köksbänken. Eluttaget i fråga är 20-30cm upp på väggen (så 110cm från golvnivå, minst) och 10cm till vänster om hällen (från hällens vänster kant). Kan inte flytta uttaget mer till vänster då det finns ett fönster. Praktiskt med eluttag där (för el visp o så) fast ej optimalt så klart. Frågan är om placeringen är tillåtet enligt regelverk x,y,z. Vet att eluttag placering i badrum nära vatten är mkt strikt reglerat, men här i kök nära spishäll? Kommer jag undan om jag byter till utomhus/jordat eller annat? Hjälp. :)
(Obs el uttag för själva hällen finns på väggen under bänk skåp och jag har uttag för fläkt längre upp på väggen, eluttaget i fråga ovan skall bara användas till elvisp eller annat temporärt vid matlagning .
Mvh,
Karin
 
Bry dig inte om uttaget inte sitter så överkok kan spruta på uttaget. Nu är det säkert ett 2-vägs, är du orolig så sätt dit ett 1-vägs med lock.
 
J jonaserik skrev:
Bry dig inte om uttaget inte sitter så överkok kan spruta på uttaget. Nu är det säkert ett 2-vägs, är du orolig så sätt dit ett 1-vägs med lock.
J jonaserik skrev:
Bry dig inte om uttaget inte sitter så överkok kan spruta på uttaget. Nu är det säkert ett 2-vägs, är du orolig så sätt dit ett 1-vägs med lock.
Tack, Ok då får det bli 1väg + lock, behöver in 2 uttag där. Lär blir en del vatten ånga, men knappast högtryckssprut. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.