Sitter med ritningar och prickar i var jag vill ha mina eluttag.

Planlösningen är så att enda lösningen i vardagsrummet är att lägga eluttaget i golvet.

Detta föder tanken -"Varför inte lägga alla eluttag i golvet?". (naturligtvis med vissa restriktioner om det inte är lämpligt)

Jag vill gärna höra andra tankar om detta . Fördelar och nackdelar.

Edit: Inser detta också borde ingått i förutsänningen. Vi bygger nytt hus, betongrund med golvärme
 
Redigerat:
Fördelar:
Du får uttag där du vill ha dom

Nackdelar:
*Dyrt (elektriker måste vara där i fler steg samt även dyrare material)
*Krångligt när du ska använda det, oftast ett lock att skruva upp eller så blir det golvbox med lock som inte är jättesnygga
*Blir äckligt med tiden allt som hamnar på golvet hamnar tillslut i uttag eller golvbox.


Varför går det inte med uttag i väggarna?
 
Att ha dem i golvet låser ju även möbleringen och det är väl inte säkert att behoven är samma om 10-20år.
 
Hojte Hojte skrev:
Fördelar:
Du får uttag där du vill ha dom

Nackdelar:
*Dyrt (elektriker måste vara där i fler steg samt även dyrare material)
*Krångligt när du ska använda det, oftast ett lock att skruva upp eller så blir det golvbox med lock som inte är jättesnygga
*Blir äckligt med tiden allt som hamnar på golvet hamnar tillslut i uttag eller golvbox.


Varför går det inte med uttag i väggarna?
Klart det går i väggen, utom vardagsrummet där enda rimliga placeringen av soffgrupp är mitt i rummet. Stora glasfönster i övrigt.

Jag trodde att de som gör grunden även kan dra rör för el om ritningar säger det.

Du säger att så är inte fallet?
 
T TypRätt skrev:
Att ha dem i golvet låser ju även möbleringen och det är väl inte säkert att behoven är samma om 10-20år.
Jag ser framför mig att istället för att lägga uttaget i väggen, läggs det på samma plats i golvet.
 
Varför ska du ha el vid soffgruppen?

hur dyrt o krångligt det blir är ju lite beroende på golvkonstruktion, golvmaterial benägenhet att möblera om osv.

det blir stök med städning i alla fall!
 
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Klart det går i väggen, utom vardagsrummet där enda rimliga placeringen av soffgrupp är mitt i rummet. Stora glasfönster i övrigt.

Jag trodde att de som gör grunden även kan dra rör för el om ritningar säger det.

Du säger att så är inte fallet?
Dom får dra rör och sätta dosor för el ungefär lika mycket som snickare får göra det i väggarna. Dvs dom får inte göra det.

Tror du tänker lite fel angående uttag i golv, du kan inte sätta samma typ som man sätter på väggen utan dom uttagen som sitter o golvet har helt andra krav på sig

Gör en bildsökning på golvbox på Google så ser du hur dessa ser ut.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Varför ska du ha el vid soffgruppen?

hur dyrt o krångligt det blir är ju lite beroende på golvkonstruktion, golvmaterial benägenhet att möblera om osv.

det blir stök med städning i alla fall!
Läslampor.....
 
Hojte Hojte skrev:
Dom får dra rör och sätta dosor för el ungefär lika mycket som snickare får göra det i väggarna. Dvs dom får inte göra det.

Tror du tänker lite fel angående uttag i golv, du kan inte sätta samma typ som man sätter på väggen utan dom uttagen som sitter o golvet har helt andra krav på sig

Gör en bildsökning på golvbox på Google så ser du hur dessa ser ut.
Börjar tro du har rätt, dum idé från mig. Dock på vissa platser i huset går det ej undvika.

Min svåger byggde hus, där drogs elen i grunden fram till väggarna men uttag och kontakter sitter på väggarna.
Är det en bra lösning?
 
Normalt drar man el i tak och väggar, det är både mycket enklare och snabbare. Eftersom du högst troligt ska ha en elektriker inblandad i husbygget så ta tidigt kontakt med den du tänker leja så kan du bolla lite tankar och få råd från ett proffs.
Ps
Ta även ett samtal om vart och vad du ska ha, det är enkelt att "ändra" innan start men kan vara betydligt svårare i ett senare skede. För troligen är det med dej som med dom allra flesta andra att det är en massa "tänkte inte på det". Saker som "proffset" av erfarenhet vet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E elmont skrev:
Normalt drar man el i tak och väggar, det är både mycket enklare och snabbare. Eftersom du högst troligt ska ha en elektriker inblandad i husbygget så ta tidigt kontakt med den du tänker leja så kan du bolla lite tankar och få råd från ett proffs.
Ps
Ta även ett samtal om vart och vad du ska ha, det är enkelt att "ändra" innan start men kan vara betydligt svårare i ett senare skede. För troligen är det med dej som med dom allra flesta andra att det är en massa "tänkte inte på det". Saker som "proffset" av erfarenhet vet.
Just nu har vi en elkonsult inblandad. Han bad mig rita in var jag vill ha uttag mm, så kommer han använda det som underlag när han gör sina elritningar. Antar det finns massa byggregler att uppfylla.

Han rekomenderade även att kontakta en ljusdesigner. Har inte hittat någon ännu. Tacksam för rekommendationer.
 
Man blir ju lite nyfiken på vad det är för hus du ska bygga, det kan ju inte vara ett "vanligt" bostadshus om man ska anlita en ljusdesigner. Det har jag aldrig varit med om i vanliga bostäder och vore det inte bättre att konsulten skissade upp en ritning enligt Svensk standard som normalt ger ett mycket bra utgångsläge på elinstallationen med en installation som täcker det mesta, dvs betydligt mer omfattande än vad "vanligt folk" tänker sig. Sedan kan man "fylla på" med egna speciella önskningar
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
E elmont skrev:
Man blir ju lite nyfiken på vad det är för hus du ska bygga, det kan ju inte vara ett "vanligt" bostadshus om man ska anlita en ljusdesigner. Det har jag aldrig varit med om i vanliga bostäder och vore det inte bättre att konsulten skissade upp en ritning enligt Svensk standard som normalt ger ett mycket bra utgångsläge på elinstallationen med en installation som täcker det mesta, dvs betydligt mer omfattande än vad "vanligt folk" tänker sig. Sedan kan man "fylla på" med egna speciella önskningar
Vi har en "avancerad" takkonstruktion vinklad åt två håll. Innertaket följer yttertak. Konsulten föreslog detta just beroende på den "böljande" takformen.
 
Det går göra snygga lösningar för uttag i golv, luckan görs i samma material som golvet i övrigt och det enda som "syns" är det fällbara handtaget. Brunnen BÖR göras djup så att uttaget går sätta på en av väggarna för det ÄR ett problem att ett uttag monterat i botten blir full med skräp.

Teaterscener och moderna kyrkor har en del uttag i golvet.

Protte

Kanske ett nätverksuttag också.......
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
tommib
Kan man tänka sig nedpendlade läslampor? I så fall kan du ju sätta ett par styrda uttag i taket och sen en krok på rätt ställe.

Annars röstar jag för lösningen ovan, med djupa brunnar och uttag på väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.