Bygger en stuga med bastu och förråd. Bastudelen är tänkt att kunna inhysa gäster då de blir för många. Skulle då vilja ha ett eluttag för lampa + ev. radiator.

Antar att det är våtrumsregler som gäller? Ngt speciellt att tänka på?

Uttaget är tänkt att sitta vid golvet långt från aggregatet. Har dragit dit en slang i bjälklaget men timrad stuga så sista stumpen blir utanpåliggande.
 
Det är basturegler som gäller, och dessa tillåter inga uttag... :(

Men lågt placerad elmateriel långt från aggregatet utsätts ju visserligen inte för värme, men kanske för vatten vilket kräver minst IP44, kanske IP45.
 
Hoppsan, får hoppas elektrikern ser mellan fingrarna. Annars får det ju bli skarvsladd när ngn skall bo där.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Av någon anledning (kan det ha med risker att göra?) så får man inte ha tex uttag i en bastu, så vi får väl innerligt hoppas att du har en seriös elektriker som vägrar installera uttag i bastun.
Skiter du i alla risker så tycker jag att du ska göra "jobbet" själv för att sedan rakryggad ta ev konsekvenser.
 
E elmont skrev:
Av någon anledning (kan det ha med risker att göra?) så får man inte ha tex uttag i en bastu, så vi får väl innerligt hoppas att du har en seriös elektriker som vägrar installera uttag i bastun.
Skiter du i alla risker så tycker jag att du ska göra "jobbet" själv för att sedan rakryggad ta ev konsekvenser.
Jo du har rätt. Ett uttag lär ju inte vara speciellt farligt, men vet aldrig vad folk kopplar in.

Fast monterad radiator för våtrum, funkar det? Finns i nuvarande bastu.....
 
Tex fast monterade under laven och max 60 cm till ök skulle jag kunna stå ut med. Tyvärr mins jag inte den exakta max höjden.
 
Har ett stort fönster radiatorn skulle kunna sitta under, så det borde funka. Aggregatet är typ 1,5m ifrån
 

Bästa svaret

Nu har jag kollat lite och det är minst 0,5 meter från bastuaggregat och anslutning max 50 cm över golv, dvs i område 2
 
Perfekt! Tack för hjälpen! Får bli fast radiator och sen får de klara sig med bastubelysningen
 
Inte för att jag vill vara petig ;) men så här ser områdesindelningen ut enligt gällande regler. Bilden ovan upphörde att gälla 2010.

Diagram som visar områdesindelning för byggregler med zoner och måttangivelser, inklusive en enhet och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte konstigt att man velade på höjden, man börjar väl bli för gammal för att hålla reda på nu och då :thinking:
 
Följdfråga... Eftersom det är en timrad bastu så är det ju utanpåliggande el som gäller för belysning om jag vill ha ngt mer än en taklampa. Hittade en tråd om kabel i olika zoner i bastu.

Men om man håller sig till zon 3, kan man ha kopplingsdosor och brytare?

Har som sagt en elektriker men vill planera nu under bygget utan att behöva släpa dit honom.

Mvh//Larsa
 
R
Inga dosor och brytare i bastuutrymmet , bara utanför . kan du gå utmed dörrfoder ner under bastun
eller i en innervägg men brytare på utsidan av bastun eller i samband med ytterdörren
En brytare med 2 knäppen går bra
 
Läste just en annan tråd där man inte rekommenderade taklampa för det blir så varmt. Men en sån här måste väl funka? Skall jag bara släppa ut en slang i taket då eller behövs ngt speciellt?
https://www.elbutik.se/product.html...khh3Xx8QmCIvm-VAusuRYft5RVgSWkThoClYgQAvD_BwE

En fast monterad våtrumsradiator är väl ok, eller?
https://www.elbutik.se/product.html/gnosjo-miljoradiator/vatrumsradiator?category_id=724

Får ha strömbrytaren utanför dörren då (utomhus). Kommer funka bra, får bli rör i taket ovan isolering som smiter ut på rätt ställen.
 
R
Du ska inte ha en armatur i taket , det ska fram el till den , som brukligt blir det ett rör eller flexslang
den smälter i taket , blir 100C där och värmen går igenom isoleringen
Har sett för många rör och ledningar smälta p.g.a värmen
Det finns bastuarmaturer i porslin och dom är extra sintade så det finns ingen
luft i porslinet och sätts på vägg ca 50 cm ner eller i ett hörn , båda sorter finns det trägaller till
att sätta framför
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.