Vi har ett par eluttag på altanen, som inte fungerar trots att jag mäter upp 230 volt med voltmetern. Jag har testat med en borrmaskin, den bara rycker till lite och vill inte varva upp. Jag har även kopplat en brödrost som iofs blev varm ett tag men det brummade om den och efter en halvminut värmde den inte längre. Den pajade inte utan funkade bra i ett annat uttag efteråt.

Ingen säkring gick efter mina tester.

Jag tar för givet att jag får låta en elektriker fixa det eftersom jag inte har kunskapen, men det vore roligt att veta vad det kan bero på i alla fall. Någon som känner igen problemet?
 
Dålig kontakt någonstans på vägen. Var försiktigt och använd inte uttag, det kan bli varmt där det är dålig kontakt och orsaka brand. Så gör inga fler tester med brödrost eller dylikt ;)
 
Jag tänkte ta hårtorken också men hittade den inte. (y)

Tack, då låter jag bli, och ringer någon som kan.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
ingenaning skrev:
Jag tänkte ta hårtorken också men hittade den inte. (y)

Tack, då låter jag bli, och ringer någon som kan.
Bra, det blir absolut bäst :)
 
Kolla i uttaget på altanen men stäng av strömmen till uttaget först. Det kan mycket väl ha läckt in vatten som förstört kontaktblecken.
 
Felkopplade? Eller har dom fungerat tidigare?
 
Mikael_L
Är det länge sedan det installerades och vet du vem som gjorde det.
Det är ju egentligen garanti på ett sådant arbete, och den kan gälla upp till 10 år.
 
Skulle tro att det i princip är omöjligt att få någon att göra garantijobb efter 2 år.
 
Mikael_L
T.ex. du skulle vägra?
 
Jag har lite svårt att se vad det skulle handla om, ett garantifel borde ha visat sig tidigare ( och nu handlar det om i praktiken och inte i nått högst teoretiskt fall). Jag känner till några "fall" där tillverkaren av en produkt lämnar långa garantier, men det är producentens garantier och inte primärt mina. Mina garantier tar normalt slut efter två år.
 
Mikael_L
Ja du kan ju tycka vad du vill, men du har ändå defacto ibland ett 10 årigt ansvar för det du installerat.

Och sen i andra trådar när du sätter igång och försvarar höga materialpåslag så kommer du alltid med argumentet att det behövs för de generösa garantier du och andra elektriker måste ge.

Hur ska du ha det?
 
Dom avtal man skriver med kund ger normalt två års garantitider.
Sedan blir jag lite sur, brukar jag verkligen försvara dom i vissa fall horribla påslagen?
 
Mikael_L
Jag vill minnas att du har nämnt era garantiåtaganden som skäl till höga påslag.

Höga och höga, jag vill väl också minnas att du också är kritisk till vansinnigt höga påslag, typ 5 ggr så högt pris till kund. Men inte desto mindre tror jag du försvarar en rätt bra avans.

Kommer jag ihåg fel så får jag väl backa.

Måste jag reda ut detta så får jag väl använda sökfunktionen, och bl.a. se vad du skrivit om garantier och restauranger.


edit:
Jag backar denna åsikt om dig nu med en gång.
På en snabb sökning hittar jag ju inte att du försvarar någon viss nivå på påslag.
Och jag vet att du har låtit kritisk till de värsta avarterna någon gång.

Du försvarar dock påslagen lite generellt som en del i den fria företagsamheten och du menar ju också på att det behövs för garantiåtagandet. Och det utesluter ju dock inte att man bara vill ge garanti en kortare tid.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.