Hej.

Jag ska byta ut ett eluttag i köket. Det har suttit ett utanpåliggande med två uttag, nu har jag fått tag på ett med tre uttag. I den nya dosan ser kopplingen annorlunda ut, det finns två anslutningar för fas, två för nolla och två jord. I den gamla fanns det bara en av varje.

Är det någon som vet ifall jag kan koppla denna (bild) med en av varje ledare? Eller behövs det seriekopplas?

Till sist, jag vet hur man byter ut ett mer standarduttag, det har jag gjort tidigare. Men eftersom det här ser annorlunda ut, är det då en så pass stor skillnad att det bara får bytas av en elektriker?
 
  • Närbild av ett nytt rött eluttag med tre anslutningar för fas, nolla och jord mot en marmorliknande yta
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Mikael_L
R Rillerocker skrev:
det finns två anslutningar för fas, två för nolla och två jord. I den gamla fanns det bara en av varje.
De anslutningarna är internt sammanbundna så du väljer bara den N och L och jord som känns trevligast (dit kablarna når, typ) och lämnar de andra anslutningarna tomma.

De märkta med B är endast plintar för valfri sammankoppling, de är inte kopplade elektriskt med något alls i själva uttaget.
(Kan användas ifall man t.ex. drar ut en trefasgrupp i en 5-ledare som passerar flera sådana där uttag, så kan man skarva de två faserna som ej används till uttaget på B. Ett typiskt användningsområde på kontor och lärosalar t.ex).
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tack Mikael!

Det fungerade alldeles utmärkt. Det här forumet är verkligen ovärderligt tack vare personer som du. Och det finns gott om kunskap och välvilliga människor som delar med sig här.

Tack igen!
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
(Kan användas ifall man t.ex. drar ut en trefasgrupp i en 5-ledare som passerar flera sådana där uttag, så kan man skarva de två faserna som ej används till uttaget på B. Ett typiskt användningsområde på kontor och lärosalar t.ex).
Hmm, detta trodde jag skulle generera en följddiskussion ... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, detta trodde jag skulle generera en följddiskussion ... ;)
Dom som brukar kommenterar är på semester.;)
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Sista meningen räddade dig :)
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.