Får man montera ett kabel uttag (fast montage inte stickpropp)för ett bubbelbadkar i badrummet ca 20 cm från golv dolt bakom inbyggt badkar med servicelucka ?

Något tips om vilket sladduttag som är godkänt för detta måste väl vara minst IP44
 
Så monterade elektrikern uttaget för vårt inbyggda bubbelbadkar, så det hoppas jag verkligen... Dock finns krav på separat jordfelsbrytare till bubbelkaret.
 
Separat det duger altså inte med den jordfelsbrytaren man har till övriga huset och badrummet ?
 
Nej, vår elektriker installerade en som endast går till badkaret. Krävs enligt lag sa han.
 
jenfor skrev:
Nej, vår elektriker installerade en som endast går till badkaret. Krävs enligt lag sa han.
Någon som kan bekräfta detta? JFB i badrum krävs men egen till bara badkaret undrar jag...
 
Jag bläddrade lite i elinstallationsreglerna för att kolla vilka skyddsmetoder som är tillåtna i olika fall. Det enda som utryckligen kräver 30mA JFB i badrum är uttag. (Golvvärme undantaget för den boken har jag inte här) I övrigt är JFB ok som skyddsmetod men undanröjer inte kraven på IP-klassning. Nu är min upplaga inte den senaste så det kan ha skett ändringar och jordfelsbrytare på allt är inte fel. Men att föreskrifterna kräver en separat JFB på bubbelkoppar kan jag då inte se.
 
Varför skulle det krävas en separat JFB på just en bubbelkopp? Skyddet blir väl inte bättre för att den är separerad från badrummets/husets JFB?

Det är väl snarare så att man kanske "vill" sektionera för att slippa riskera att hela huset blir svart. Precis som att man ofta vill ha en separat JFB till uttag utomhus.
 
Kanske ska revidera min hänvisning ovan. Han hänvisade nog vid närmare eftertanke inte till lagen, utan till "gällande föreskrifter". Han kan ju därmed ha avsett elfirmans egna föreskrifter. Kan det gälla andra föreskrifter vid nybyggen?

Hade t ex inte en aning om att jag inte fick byta ut vår 100 cm badrumsdörr mot en 90 cm pga krav på handikappanpassning...
 
jenfor skrev:
Kanske ska revidera min hänvisning ovan. Han hänvisade nog vid närmare eftertanke inte till lagen, utan till "gällande föreskrifter". Han kan ju därmed ha avsett elfirmans egna föreskrifter. Kan det gälla andra föreskrifter vid nybyggen?
En elektriker som hänvisar till föreskrifter menar nog Elsäkerhetsverkets föreskrifter vilka skall följas av både äldre och nyare installationer i enlighet med gälllande förordningar och lagar.

I sakfrågan så säger inte föreskrifterna något om just detta men i den standard (SS4364000) man kan följa för att uppfylla föreskriftern så säger man att uttag i område 1 skall en kopplingsdosa vara av IP44 avsnitt 701.5.
Föreskriften ställer inga krav på en separat jordfelsbrytare för badrummet.

Vad säger installationsanvisningen möjligen att den skulle förorda detta om den inte gör det så räcker husets, (även om jag inte ser någon vinst med jfb på jfb).
 
Tack för svaren !

En fråga till då, hur sätter man enklast kopplingsdosan ip 44. Troligen har man en dosa i kakelväggen finns det täta lock med kabelutsläpp eller hur gör man, Det ska ju vara tätt in mot väggen oxå så man inte får fuktskador i den.
 
Min elektrikerkollega hävdar också att bubbelkar ska ha en separat arbetsbrytare, och då kan jfb vara ett vettigt/ snyggare alternativ.
 
En grej som jag ochså funderar på är hur det funkar med väggarnas fuktspärr och eldosor som bryter fuktspärren. Finns det eldosor /utrustning som man kan kombinera med väggens fuktspärr på nått sätt för att det inte ska kunna komma in vatten i väggen?
 
Vad gäller exakt för utförandet av denna installation?
Skall det vara en speciell apparatdosa, avsedd för just IP44 ?
Eller är det bara en vanlig dosa med ett lock med tätning avsedd för IP 44?
Tänkte precis sätta min dosa med rör i helgen och gipsa igen och låta elektrikern komma när allt är klart och koppla in.
Vilken dosa skall jag använda och hur skall den installeras. Måste den täta mot lock antar jag att man skall ¨få så den livar med färdigt kakel eller med gipsen.

Har sett bilder där den bara livar med väggen sedan har de kalddat ihop tätskicktet med dosan. Känns ju som det är bättre att sättar en dubbelgipsdosa som livar med färdigt kakel.
eller en justerbar med skruv. Är dessa IP kalssade?
 
På bubbelbad sitter det oftast en kopplingsdosa under karet. Då går man ju ut med en kulo i ett VP-rör som man ansluter tätskiktet mot mha en rörmanschett.
 
Kabel ut genom vägg (ekk) eller fk i rör som skyddas med ekk hölje sista biten. (så kan du ansluta tätskiktet mot vp rör eller flexslang). Sen går du till en arbetsbrytare utvändig som du ansluter bubbelkaret till. Separat JFB är inget krav och inget jag varit med om till ett bubbelkar men varför inte, överkvalitet är väl aldrig fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.